Google Chrome aktiverar inbyggda annonsblockeringen i februari

Google Chrome Logo 2016

Visste du att Google Chrome har en inbyggd annonsblockerare? Redan idag kanske du använder tjänster som AdBlocker och uBlock — men från den 15 februari kan du använda den som redan finns i Chrome.

  • Annonsblockerare i Chrome aktiveras i februari
  • Google väljer inte själv vad som ska blockeras
  • Du kan stänga av blockeraren och använda exempelvis AdBlocker
  • Allt som behövs är senaste versionen av Google Chrome

Redan tidigare under 2017 meddelade Google att webbläsaren Chrome skulle få en integrerad annonsblockerare. Tanken då var att erbjuda ett smartare alternativ till AdBlocker och andra konkurrerande lösningar.

Istället för att blockera alla annonser på internet kan Googles annonsblockerare identifiera vilka som är riktigt dåliga för användarupplevelsen. Det är bara dessa som stoppas medan resten släpps igenom. Bättre för användaren än att köra helt utan en blockerar, och bättre för sajtägarna som inte får sin inkomstkälla helt stoppad.

Nämnvärt här är att Google inte själva bestämmer vilka annonser som blockeras. Det görs av en grupp intressenter som skapat ”Coalition for Better Ads”. Bland de namn som finns med i gruppen finner vi Google, Microsoft, P&G, The Washington Post, Unilever och Criteo.

Coalition for Better Ads bestämmer vad som ska visas

Gruppen tar hjälp av både vanliga internetanvändare och IT-experter i sitt arbete med att identifiera dåliga annonser.

Så hur definieras en dålig annons i webbläsaren? Enligt Coalition for Better Ads finns det åtta annonstyper i mobiltelefonen och fyra på desktop som kan klassas som extra dåliga.

Desktop:

  • Popup-rutor med annonser
  • Autospelande videor med ljud
  • Skärmtäckande annonser med nedräkningsfunktion
  • Stora sticky-ads som täcker 30+ procent av skärmen

Mobilt:

  • Popup-rutor med annonser
  • Autospelande videor med ljud
  • Skärmtäckande annonser med nedräkningsfunktion
  • När fler annonser täcker mer än 30+ procent av skärmen vertikalt
  • Skärmtäckande annonser av typen scrollover
  • Blinkande och animerade annonser
  • Stora sticky-ads som täcker 30+ procent av skärmen

Så länge sajtägarna följer ”reglerna” kommer annonserna att visas som vanligt. Det stoppar givetvis inte andra annonsblockerare från att göra ett effektivare jobb, om någon absolut inte vill se reklam i webbläsaren.

Det är förståligt om en del reagerar på att Google själva har blockering av annonser i sin webbläsare. Företaget har sin större intäktsdel från just visning av reklam från sitt Adwords-nätverk.

Vad tycker du om annonser på webbsajter? Är det ett så stort problem att du använder en annonsblockerare? Skriv gärna en rad och berätta hur du tycker, och gärna vad du hellre hade sett som alternativ.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.