Google kommer att hindra annonser som är batteritjuvar att visas i webbläsaren. I augusti träder den nya förändringen i kraft – men det är bara ett litet annonstyper som drabbas.
- Ett litet antal annonser som påverkas
- Vill spara på batteritid och CPU-användning
- Reglerna släpps under augusti månad 2020
- Lästips: Nu slutar Google Play Music fungera i webbläsaren – byt till YouTube Music
Det handlar bland annat om annonser som bryter kryptovalutor, är dåligt programmerade eller inte har optimerats på rätt sätt för användning av nätverksdata.
Allt som påverkar batteritiden gör att Google kan ta fram luppen för en närmare granskning. Och om en annons anses utanför ramarna för de nya reglerna så är det hejdå som gäller.
Målet är så klart att göra upplevelsen bättre för användarna.
Google säger i ett meddelande att de vill rädda användarnas batterier och dataplaner (för mobil data). Och att företaget vill ge dem en bra upplevelse på internet i webbläsaren.
Ett sätt är att begränsa resurserna som vissa annonser på internet får av webbläsaren innan användaren interagerar med den. Om en annons använder för mycket resurser visas ett felmeddelande i webbläsaren om det.
0,3 procent av annonserna står för 27 procent av all dataförbrukning
Det gör att annonsörer tvingas optimera sina annonser på ett nytt och bättre sätt om de ska tjäna pengar.
Genom att noggrant mäta hur annonser förbrukar annonser har Google kommit fram till att de vill nå de annonser som är mer resurshungriga än resterande 99,9 procenten (!).
Gränsvärdena som Google lyfter fram är följande:
- Maximalt 4 MB nätverksdata eller…
- 15 sekunders CPU-användning under en 30-sekundersperiod eller…
- 60 sekunder totalt under en visning
Google säger att bara 0,3 procent av alla annonser går förbi dessa gränsvärden. Men intressant nog står de för hela 27 procent av all nätverksdata och 28 procent av alla CPU-beräkningar för annonser.
Kring augusti månad kommer regelerna att träda i kraft. Google tänker experimentera med värderna för att hitta en passande nivå som är optimal för användare och annonsörer i framtiden.
Lämna ett svar
Visa kommentarer