Gamla Office-appar slutar fungerar på macOS 10.13 ”High Sierra”

Har du en äldre version av Office-paketet och använder Mac måste du vara beredd på att mjukvaran kan sluta fungera om du uppgraderar till macOS 10.13 ”High Sierra”. Detta om du inte uppdaterar Office-paketet till version 15.35 eller senare.

För att undvika problem med High Sierra och Office krävs att du använder nyare Office 2016 eller senare när det finns. Om du forfarande ha Office 2011 så kommer programmen inte att fungera överhuvudtaget utan du måste antingen uppgradera Office-paketet eller stanna med Sierra.

Applikationerna som omfattas är Word, Excel, PowerPoint, Outlook och OneNote. Den som stöter på problemet som nämns ovan kan se ett meddelande med texten:

”You can’t use this version of the application ”Microsoft Outlook” with this version of macOS”.

Namnet på applikationen kommer givetvis ändras om det är en annan app du försöker köra. Om du använder prenumerationsvarianten av Office-paktet har du webbapparna som kan användas i webbläsaren, annars är du tvingad att uppgradera Mac-apparna.

Taskigt läge alltså, men Office 2011 släpptes under 2010 så det lär vara dags att förnya mjukvaran vid det här laget, eller hur?

Om du vill läsa mer om vad som gäller kring applikationerna som slutar fungera rekommenderar vi att du läser mer på den här supportsidan hos Microsoft. Det är alltid bra att köra uppdaterad mjukvara oavsett utvecklare då du får nya funktioner, modernare gränssnitt och sårbarhetsfixar som ökar säkerheten. Speciellt viktigt med så populär mjukvara som Office-paktet.

Vilken version av Office kör du just nu och tänker du uppgradera om du har en gammal sådan? Kommentera och berätta i kommentarsfältet!