Annons

Gaming blir bättre med Windows 11 – DX12 Ultimate & Auto HDR

Direct Storage, Auto HDR och DirectX 12 Ultimate

Med Windows 11 har Microsoft introducerat flera nya spelrealterade lösningar som gör livet bättre för gamers. Från automatisk HDR till stöd för Direct Storage.

  • DirectX 12 Ultimate med Raytracing 1.1 och VRS-stöd
  • Direct Storage snabbare upp laddningstider
  • Auto HDR ger dig en kraftfullare bild i spel som inte stöder HDR

Läs mer: Kan min dator köra Windows 11? (här är kraven)

Microsoft lovar att Windows 11 kommer att erbjuda den bästa möjliga upplevelsen för gamers. Här är några av de tekniker och spellösningar som gör livet lite bättre för dig som älskar att spela på PC.

Direct Storage minskar CPU-belastningen

Operativsystemet har stöd för spelrealterade tekniker som redan finns i spelkonsolerna Xbox Series X / S. Bland annat “Direct Storage” som gör att spel kan ladda olika tillgångar utan att belasta processorn.

Med Direct Storage kan vi förvänta oss snabbare laddningstider och mindre så kallat “pop-in” av grafik som plötsligt uppenbarar sig på skärmen i takt med att exempelvis texturer laddat klart.

Du ser det ibland i spel när du rör dig riktigt snabbt på en karta i ett spel. Exemeplvis om du är i ett flygplan eller i en bil. Du rör dig så snabbt att bara delar av grafiken hinner ladda färdigt framför dig. Eftersom datorn inte hänger med så dyker det upp texturer och grafik på skärmen som om de kom från tomma intet.

Det är förstörande för upplevelsen och inte speciellt ovanligt. Tacksamt nog är Direct Storage ett svar på just den här problematiken.

Läs mer: Windows 11 är gratis – om du redan har Windows 10

Auto HDR simulerar äkta HDR i dina spel

Med Auto HDR aktiverad i Windows 11 så får du en mer HDR-liknande upplevelse även i spel som inte har HDR-stöd.

Auto HDR optimerar grafiken i SDR-läge (Standard Dynamic Range) så att spelen upplevs som ljusare, mer färgstarka, detaljrikare och med högre kontrast. Du får en kraftfullare bild helt enkelt, mycket likt hur äkta HDR fungerar.

Auto HDR vs SDR i Skyrim. Bild: Microsoft

Med Auto HDR behöver du inte en HDR-kompatibel skärm. Tekniken fungerar även med din vanliga SDR-skärm (vilket är den absoluta merparten på marknaden idag).

Viktigt att poängtera här är att Auto HDR sannolikt INTE ger samma resulta som äkta HDR. Det här är en teknik som simulerar HDR, vilket inte nödvändigtvis betyder att du vill använda den hela tiden.

Läs mer: Se alla våra artiklar om Windows 11

DirectX 12 Ultimate

Med DirectX 12 Ultimate får du en rad nya tekniker för att lyfta grafikkvaliteten i dina spel.

Bland annat erbjuds Raytracing 1.1 för dig med ett nyare, kompatibelt grafikkort. DirectX 12 Ultimate ger även stöd för Variable Rate Shading (VRS) och Sampler Feedback.

VRS betyder att spelen kan ändra kvaliteten på grafiken i sektioner. Viktiga områden på skärmen som spelaren fokuserar på kan ha bättre grafisk kvalitet, medan mindre viktiga områden som inte är i fokus kan justeras med sämre kvalitet.

VRS ändrar bildkvaliteten i sektioner på skärmen. Här har lila/rött sämre kvalitet då fokus för spelaren är överst på skärmen. Bild: Nvidia

Det betyder att med hjälp av VRS kan datorns hårdvara avlastas då oviktiga områden inte behöver visa lika hög grafisk kvalitet som andra områden. Smart, eller hur? Nordic Hardware har en utmärkt artikel om VRS och hur tekniken fungerar här om du vill läsa mer.

Windows 11 är ett steg i rätt riktning för gamers

Windows 11 är ett välkommet steg i rätt riktning för gamers världen över. Räkna dock inte med några överväldigande förbättringar redan från första dagen. Det krävs att spelutvecklare implementerar teknikerna för att spelen ska kunna nyttja dem fullt ut.

Fördelen här är att spelen som redan nyttjar dem tack vare optimeringar för Xbox Series X / S även har dem på PC redan idag, eller snabbt kan implementera dem. Så med lite tur behöver det inte dröja alltför länge innan dina favoritspel fungerar bättre på Windows 11.