Försäljningen av The Last of Us-spelet skjuter i höjden med nya serien

The Last of Us

Premiären av The Last of Us-serien på HBO Max har fått stor uppmärksamhet och recensionerna är minst sagt lysande efter att de två första avsnitten visats på filmtjänsten. Så pass bra faktiskt att försäljningen av spelet nu skjuter i höjden. Flera hundra procent faktiskt åtminstone på den brittiska marknaden.

Originalspelet av The Last of Us släpptes redan 2013. Det är alltså knappast någon nyhet för alla Playstation-fans där ute. Sedan dess har spelstudion Naughty Dog lanserat två förbättrade versioner med bland annat snyggare grafik och optimeringar för nyare generationers spelkonsoler.

Först släpptes The Last Of Us: Remake som gjorde spelet bättre anpassat för Playstation 4 och nu senast kom en ännu större omarbetning med The Last of Us Part 1 – den här gången med nyheter för Playstation 5.

The Last of Us
The Last of Us på HBO Max har hyllats stort av både recensenter och tittare. Foto: HBO

Naughty Dog och Sony har kritiserats för den höga prislappen som följde med The Last of Us Part 1 då spelet kostade lika mycket som ett helt nyutvecklat spel i AAA-klassen.

Här i Sverige går spelet just nu att köpa för cirka 650 kronor, men under Black Week var spelet nere på låga 349 kronor under några dagar (vi passade givetvis på att norpa ett exemplar).

Efter att The Last of US-serien släpptes på HBO Max så har intresset för spelet ökat rejält. Bara på den brittiska marknaden så har den senaste versionen av spelet sett en intresseökning med hela 238 procent. PS4-remaken har ökat ännu mer med hela 322 procent.

Via IGN

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.