Allmänt

Förbättringar till Apple Pencil med iPad OS – begränsat i vissa appar

iPad OS gör inte Apple Pencil lika snabb i tredjepartsappar som i Apples egna appar. Men du kommer ändå att märka en positiv förändring.

  • Förbättringarna för Pencil i iPad OS gäller inte fullt ut för tredjepartsappar
  • Begränsar förbättringarna av säkerhetsskäl
  • Apple Pencil får mindre latency med iPad OS: från 20 till 9 millisekunder
  • Lästips: Nya Apple Pencil – 3 saker du måste veta

Med iPad OS har Apple gjort styluspennan Pencil mycket snabbare. Fördröjningen i kontakten mellan iPad och Pencil har halverats från 20 till 9 millisekunder. En rejäl förbättring som gör att surfplattan svarar kvickare på användning.

Men förbättringen är bara halva sanningen eftersom det inte gäller alla appar på din iPad. Halveringen är bara för Apples egna appar – resten får visserligen en förbättring också, men den är inte lika bra.

Hur har Apple Pencil fått mindre latens med iPad OS?

Fördröjningen – även kallad latens – har halverats främst tack vare två ändringar i iPad OS.

Apple har bland annat optimerat Metal, som är ett programmeringsgränssnitt för direktåtkomst till hårdvaran i Apples produkter. Man använder sig också av smarta algoritmer som förutspår användarens rörelser.

Tillsammans så kallad “mid-frame event processing” kan fördröjningen för Pencil minska till 9 millisekunder i Apples appar.

För tredjepartsappar finns inte “mid-frame event processing” tillgänglig vid lanseringen av iPad OS. Det betyder en fördröjning på ändå respektabla 13 millisekunder, vilket är en fin sänkning från 20 millisekunder med iOS 12.

Enligt Craig Federighi – Apples mjukvaruchef – är målsättningen att “mid-frame event processing” ska kunna användas av alla utvecklare i framtiden.

Just idag är det dock inte möjligt på grund av säkerhetsskäl.

Här är ett långt citat från Craig Federighi:

Note that we achieve low latency through a combination of several techniques: Metal rendering optimizations, touch prediction, and mid-frame event processing. Third-party developers can achieve similar low-latency drawing experiences by taking advantage of Metal rendering and touch prediction best practices covered in the WWDC Sessions I’ve referenced below.

With these you can achieve nearly all of the improvements you’ve seen in PencilKit drawing with your own renderer. (There does remain a small gap: 4 ms of our improvement comes from a technique called mid-frame event processing; we are looking for ways to expose this capability to third party engines in the future, but for this year this one was only safely achievable through tight integration within our frameworks).

Sannolikt kommer de extra fyra millisekunderna inte ha någon överväldigande stor effekt för användarna.

Kanske är det märkbart i praktiken i vissa fall, men Apple Pencil är redan en av de absolut snabbaste på marknaden med iPad.

Taggar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Close