Flexibelt arbete: 3 gratis appar för tidrapportering till din iPhone

Ett teknologiskt genombrott som omkullkastar idén om nio-till-fem-jobb, och ger oss möjligheten att arbeta och växa professionellt från vilken plats som helst i världen. Det är inte förvånande att antalet britter som lämnade sina kontor, enligt en rapport från OddsMonkey, ökade med en kvarts miljon under loppet av bara ett decennium. Experter förutspår att nästan hälften av alla britter åtminstone delvis kommer att arbeta på distans år 2020.

Merparten av alla som jobbar på distans använder sina laptops för att få jobbet gjort, vilket har lett till ett stort utbud av arbets- och affärsrelaterade appar för PC i syfte att öka produktiviteten. Med detta sagt är en laptop inte lika portabel som en smartphone, och de senaste modellerna erbjuder dessutom liknande funktioner fastän i en mindre enhet. Således har vissa icke-tekniska specialister börjat använda dem i arbetssyfte när de reser, pendlar eller tar en fika ute på stan. 

En av de absolut viktigaste apparna för personer som jobbar på distans är tidrapportering. Den hjälper dig att följa upp hur mycket tid du lägger på varje arbetsuppgift och ser till att du verkligen får rätt betalt per timme. Utbudet för den här typen av appar för mobila plattformar är inte lika stort som för datorer, men vi har lyckats välja ut 3 av de bästa apparna för tidrapportering som just nu finns tillgängliga för iOS-användare. 

Varför behöver du tidrapportering på din iPhone?

Du kan använda en tidrapportering på din iPhone inte bara för att optimera din fakturering, utan även för att bli bättre organiserad. Om du jobbar på distans lär du stöta på massvis av distraktioner varav de allra mest förrädiska gömmer sig inuti din mobil. Du kanske till exempel plötsligt inser att du lagt lejonparten av din tid, inte på att jobba, utan på att surfa på nätet, chatta i Messenger eller kolla videoklipp på YouTube. Inte bra, men det händer hela tiden! 

Det största problemet är mobilspelande, då det gör att man nästan glömmer bort att den riktiga världen existerar. Spelleverantörer engagerar människor att använda deras appar med lockelser som prestationer i spelen, bonusar, evenemang osv., vilket i förlängningen skapar ett beroende. De mest beroendeframkallande spelen är de som erbjuds av mobilcasinon, vilka är ännu mer beroendeframkallande på grund av dess koppling till riktiga pengar. Många hoppas på att vinna en jackpott och glömmer bort verkligheten i jakten på snabba pengar. 

Om någon av dessa punkter stämmer in på dig, så finns ett snabbt sätt att komma tillbaka till arbetet. Tidsspårare visualiserar dina arbetstimmar och de timmar du inte har arbetat, vilket hjälper dig att se hur du har slösat bort din dyrbara tid och hur lite av den du har lagt på att jobba. Du lär bli förvånad över att få reda på att du, till exempel, under mer än hälften av din 1,5 timme långa bussresa lyssnade på musik istället för att förbereda ett utkast till ditt kommande affärsmöte osv. 

Det är dessutom ett mycket bättre beslut att använda en tidrapport än att ta anteckningar eller försöka memorera dina tidsposter. iOS-appar kräver att du skapar ett projekt, tilldelar dig själv en uppgift och trycker på en ”starta timer”-knapp. Det är den grundläggande funktionaliteten i vilken app för tidrapportering som helst och tar inte mer än 2 minuter att ställa in. Men bortsett från grunderna, erbjuder de flesta av dessa appar även andra funktioner som gör att de skiljer sig åt. Låt oss jämföra 3 populära appar för tidrapportering och ta fram den som har bäst funktioner för dig. 

1. Toggl

App Store betyg: 4.9 av 5 

Precis som de flesta tidsspårningsapparna på marknaden, designades Toggl ursprungligen för datorer. Mobilversionen av den här spåraren erbjuder mycket färre funktioner än den för datorer, men är ändå en snygg och användarvänlig tidrapport för att hålla koll på dina arbetstimmar.

Appen har 3 huvudsakliga funktioner: tidrapportering, statistik och en kalender. I den första kan du se dina tidsposter i kronologisk ordning. Fliken för statistik visar dig dina totala arbetstimmar för en angiven period och hur de fördelas över dagar och kunder. Kalendervyn ger dig bättre inblick i ditt schema, så att du kan planera dina arbetsuppgifter mer exakt. 

toggl appstore

Du kan även integrera appen med Siri, vilket gör att du kan kontrollera appen med din röst. Toggl ger dig dessutom smarta förslag på vad du ska spåra härnäst.

Du kan tyvärr inte skapa rapporter via den här mobilappen, men alla dina uppgifter synkroniseras smidigt med en Toggl-app för datorn. På det här sättet kan du inkludera dina mobilt loggade poster nästa gång du skapar rapporten på din dator. 

Omdöme: Appen är perfekt för alla som jobbar på distans och som använder en PC som primärt arbetsredskap (frilansare, digitala experter, företagare på nätet osv.).

2. Hours

App Store betyg: 4.8 av 5 

Hours är en enklare tidrapport som endast är utformad för att räkna ihop hur många timmar du har arbetat. Funktionaliteten i den kostnadsfria versionen är ganska grundläggande, men samtidigt väldigt praktisk för personer som inte behöver alla extra funktioner. Det är intressant nog bara mobilversionen som är gratis. Om du vill använda en app för datorn med detaljerade analyser, online-backup av data och molnbaserad datasynkronisering, måste du köpa Hours Pro för 8 $ per månad. 

hours appstore

Om du inte gör det kommer din startskärm att se ut som ovan. Du kan lägga till separata timers för varje klient och tagga en uppgift som du arbetar med. Du kommer emellertid aldrig att veta hur länge du arbetade med en viss uppgift, vilket gör den här funktionen ganska meningslös utan tillgång till detaljerad rapportering. 

Men om du är en person som ofta glömmer att slå av timern, så har Hours en lösning för dig. Appen har en smart påminnelsefunktion som gör dig medveten om vilka timers du ska aktivera, inaktivera eller växla mellan. Det går att stoppa tiden även från startskärmen tack vare 3D Touch-tekniken som finns iPhone 6s och senare enheter. 

En annan användbar funktion är kalendern som visar hur länge du jobbade under en viss dag. Den är ganska användbar för att se vilka dagar du inte har jobbat på. 

Omdöme: Appen är fantastisk för personer som hanterar många klienter och huvudsakligen använder sin mobil som arbetsredskap (konsulter, företagare, säljare osv.).

3. atWork

App Store betyg: 4.7 av 5

atWork är en ganska enkel tidrapport med väldigt tydlig design. Appen delar flertalet funktioner med Toggl eller Hours, men är mer fokuserad på att beräkna dina intäkter inom en vald tidsperiod.

atwork appstore

Om du i de två föregående apparna bara kunde specificera kunden och det projekt du för närvarande jobbar på, låter atWork dig koppla ditt timarvode till varje aktivitet. Det finns också en kategori av intäkter kallad ”bonus”, så att du även kan beräkna intäkter från dina projekt med fasta arvoden. Utöver arbetstiden går det också att registrera raster, semestrar och sjukdagar. 

Det verkar även som om atWork erbjuder fler funktioner i appen än Toggl och Hours, som t.ex. rapportering, platsbaserad tidsuppföljning och obegränsade poster. Tidsposter är dock begränsade till bara 25 per månad, vilket inte är särskilt praktiskt. När du försöker få åtkomst till dessa funktioner, snubblar du emellertid över ett erbjudande om att köpa en så kallad ”extension”, en uppgradering, för en extra avgift. 

Omdöme: Den här appen är bäst lämpad för personer som jobbar på distans med ett strikt schema och ett officiellt anställningskontrakt, då den gör det möjligt för dem att ställa in raster och hantera semestrar och sjukdagar. På grund av det begränsade antalet tidsposter är appen inte det bästa alternativet för frilansare som växlar mellan massor av olika uppgifter.

NEDLADDNINGSLÄNK 

Slutsats: Jämförelsetabell 

Samtliga tre appar har grundläggande alternativ för tidrapportering som timer, grundläggande statistik, kalender och uppgifts- samt kundhantering. De viktigaste egenskaperna som särskiljer dem sammanfattas i tabellen nedan: 

Skärmavbild 2019 03 05 kl. 21.04.07

Ingen av apparna kan utses till totalvinnare. Sammantaget är samtliga appar bra på tidsuppföljning för din iPhone och erbjuder dessutom en del extra funktioner som kan vara användbara för vissa kategorier av distansarbetare. 

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.