Fler annonser om du använder Amazon Kindle

Amazon Kindle 10 4GB
Amazon Kindle 10 är närmaste konkurrenten.

Amazon har uppdaterat mjukvaran till e-boksläsarna i Kindle-serien. Förutom de sedvanliga, ospecificerade optimeringarna och buggfixarna så introducerar Amazon många fler annonser på hemskärmen.

Normalt brukar vi rekommendera att man alltid uppdaterar sina prylar när ny mjukvara släpps. Generellt innebär de buggfixar, optimeringar, nya funktioner och prestandaförbättringar som gör att du alltid vill hålla dina prylar uppdaterade.

Med version 5.13.4 till Kindle-serien med e-boksläsare så är vi dock inte alls intresserade av att rekommendera en uppdatering. Den huvudsakliga nyheten är nämligen fler annonser på hemskärmen – och det är något som vi inte alls gillar.

Förändringen gäller bara de som har en Kindle med ”With Special Offers”. Alltså den billigare varianten som visar annonser på hemskärmen.

Notera att det alltså inte handlar om reklam inuti böckerna när du läser. Det är bara hemskärmen det gäller som visar annonser och ”rekommenderad läsning”. Och för att lägga in fler annonser så har Amazon gjort hemskärmen mycket längre så att du måste skrolla mer för att hitta innehållet du faktiskt vill ha.

Om du har en Kindle-modell som inte är äldre än fem år så får du version 5.13.4 till din enhet helt automatiskt när den är WiFi-ansluten. Du kan också söka och installera manuellt om du inte vill vänta.

Lästips: Kobo Nia – prisvärd konkurrent till Amazon Kindle

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.