Facebook visar hur de hanterar användarnas data – anpassar sig efter GDPR

Om du någonsin undrat hur Facebook hanterar din data så får du snart chansen att ta reda på det. Det sociala nätverket har nämligen påbörjat arbetet med att anpassa sig efter den nya dataskyddslagen GDPR.

  • Måste rapportera säkerhetsintrång inom 72 timmar
  • Skapar ett integritetscenter med tydlig information
  • Första gången Facebook visar sina sekretessprinciper
  • Kan böta miljardbelopp om de inte efterföljer GDPR-reglerna

Facebook har inte publicerat sina sekretessprinciper tidigare. Inte heller hur företaget hanterar användarnas data för att kunna rikta annonser till dem. Annat du snart får reda på är hur din data hanteras när du raderar ditt konto på Facebook.

Det är enorma mängder information som Facebook hanterar varje dag. GDPR är kan dessutom kännas ändlöst komplext för många som inte är insatta i hur den nya lagen fungerar eller omfattningen.

Visste du att GDPR tvingar företagen att rapportera säkerhetsintrång inom 72 timmar? Eller att de måste exportera all data om en användare när denne vill ha det. GDPR gör också att användare av en tjänst kan tvinga denne att radera all information, exempelvis när ett konto stängs permanent.

Många kommer inte att förstå vidden av de rättigheter som GDPR ger användarna och vad de kan kräva av Facebook. För att underlätta tänker Facebook släppa videor som ska hjälpa användarna att se vilken kontroll de har över informationen på webbsajten.

Erin Egan är Facebooks chef för integritetsfrågor:

”Vi förstår att människor använder Facebook för att få kontakt med andra, men inte alla vill dela allt med alla – inklusive oss. Det är viktigt att det finns valmöjligheter när det kommer till hur data användas”, säger Erin Egan till Reuters.

Facebook kommer att skapa ett integritetscenter där webbsajten samlar alla viktiga inställningar för integritetsfrågor på ett ställe. Det gör det lättare för dig som användare att snabbt får en överblick över hur din data används och hur du kan begränsa spridningen.

Om Facebook misslyckas med att möta alla kraven som GDPR har riskerar företaget enorma böter. Upp till fyra procent av företagets årsinkomst eller 20 miljoner euro, beroende på vad som är högst.

Här hittar du Facebooks sida om sekretessprinciper.