Exemplar av Samsung Galaxy S8 har skärm med rödton — här är lösningen

samsung galaxy s8 red tone screen

Samsung Galaxy S8 och Galaxy S8+ kan vara de hetaste mobiltelefonerna som släpps under 2017. Därför är det tråkigt att läsa om alla nyheter som drar ner intresset kring telefonerna — som att assistenten Bixby inte fungerar på engelska vid lansering, att den dedikerade Bixby-knappen inte kan användas till annat och nu senast att vissa enheter har skärmar i en otrevlig röd nyans.

Uppdatering 2017-04-21: Samsung har bekräftat att en uppdatering kommer att skickas ut till alla exemplar av Galaxy S8 och Galax S8+ för att lösa problemet med rödtonade skärmar. Den nya mjukvaran är redo för lansering samtidigt med telefonerna den 28 april.

Köpare i Sydkorea har noterat att vissa exemplar av Galaxy S8 och Galaxy S8+ har skärmar som går i en rödaktig ton. Det är kanske inget man direkt noterar när telefonen packas upp första gången, men en jämförelse sida vid sida med en opåverkad telefon visar direkt tydliga skillnader. Och Samsung har ännu inte svarat på varför rödtonen uppstår.

Vi vet att den sydkoreanska tillverkaren utvecklat något de kallar “Deep Red” för sina OLED-skärmar, detta för att de ska ge en mer korrekt färgåtergivning. Samsung har också sen tidigare sagt att tonen i skärmen ändras beroende på vinkeln man tittar på den och hur ljuset från omgivningen ser ut.

Det går att manuellt ställa in tonen på skärmen via inställningarna för att bli av med rödtonen. Eller åtminstone minska den. De senaste uppgifterna är att det röda blir tydligare ju närmare kanterna man kommer vilket gör det svårare att bli av med rödtonen där än i mitten på skärmen.

Så testar och korrigerar du skärmen på din Galaxy S8 / S8+

Om du vill kontrollera din telefon för att se om den har en skärm som drabbats av problemet med rödton kan du gå till telefonappen och trycka in *#7353#. Välj sedan “TSP Dot Mode” i menyn för att testa din enhet.

Visar det sig att du behöver korrigera skärmens färgton manuellt kan du använda telefonappen och slå in *#15987# för att manuellt balansera tonen. Förhoppningsvis lyckas du helt eliminera problemet med din enhet.

Om inte kan det vara en god idé att både kontakta Samsung och butiken där du köpte telefonen. Det är givetvis inte optimalt om inte skärmen kan få en neutral ton; frågan är bara om tillverkaren anser att det är ett faktiskt fel vid tillverkningen eller inte.

Har du en telefon som är drabbad kan du bokmärka den här artikeln och återkomma för mer information. Vi uppdaterar den löpande med detaljer från Samsung och teknikindustin i takt med att det dyker upp nyheter.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.