E.ON varnar för elbluff – bedragare ringer runt just nu

Hacker

En elbluff pågår just nu där bedragare ringer runt till svenska konsumenter och säger sig komma från elbolaget E.ON. Målet är att övertala den som svarar att använda sitt bank-ID så att bedragaren kan göra illvilliga inloggningar.

Det ska handla om flera hundra svenska konsumenter som fått påringning från bedragarna idag. I samtliga fall verkar den som svarar ha fått veta att det är ”fel på en faktura” och att de ska ”få pengar återbetalade”.

Påstår att du får pengar tillbaka – men det är en lögn

Och allt som krävs för en återbetalning är att denne måste logga in med sitt bank-ID. Den som går med på att göra en inloggning kommer dock snabbt bli uppmärksammad på att det inte är E.ON som ringer och några pengar kommer inte tillbaka.

Istället kan bedragaren använda samtalsmottagarens bank-ID för att exempelvis överföra pengar, ta lån eller annat otrevligt. I slutändan är det den drabbade som står där med skägget i brevlådan och blir återbetalningsskyldig.

Visste du att E.ON Elna är en ny tjänst som visar din elförbrukning i realtid? Läs allt om E.ON Elna här.

I sin varnings säger elbolaget att de visserligen använder bank-ID för att användarna ska logga in i appen och via webbläsaren; däremot skulle E.ON aldrig ringa en kund och be dem bekräfta något med bank-ID.

De säger också att några felaktiga fakturor på grund elpriskompensationen inte har skickats ut heller. Svenska Kraftnät har ett förslag på hur kompensationen kan se ut, men det måste först godkännas av Energimarknadsinspektionen, och något sådant har inte skett än.

Logga ALDRIG in med bank-ID på begäran

Ett tips är att aldrig logga in med bank-ID på någon annans begäran. Om det ringer någon som säger att du måste använda ditt bank-ID för att verifiera dig så ska du lägga på luren. Är du osäker på vem du pratar med? Lägg på luren och ring upp företaget eller tjänsten själv. Du hittar korrekt nummer via den officiella webbsajten.

Kontrollera alltid noggrant att det är rätt part som du signerar mot. E.ON uppmanar aldrig våra kunder att avvända sin bankdosa eller att uppge bankkontonummer Handlar det om bedrägeri så uppmanar jag alla att polisanmäla

Mikael Bladh, E.ON

Om du är utsatt för ett bedrägeriförsök så ska du alltid polisanmäla. Oavsett om det leder till att polisen hittar bedragarna eller inte så har du 1) en anmälan registrerad utifall att något skulle hända i framtiden och 2) du bidrar till att statistiken över brott blir mer korrekt.

Polisanmäl alltid när du är utsatt för brott!

Läs meddelandet och varningen från E.ON här.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.