Dyraste söktermerna på Google Adwords — här är nyckelorden som kostar mest

Dyraste söktermerna Google Adwords 2016

Tänker du använda Google Adwords för att annonsera inom finanssektorn? Då får du vara beredd på att betala riktigt stora pengar — de dyraste orden kostar flera hundralappar per klick, något som förvånar svenska experter.

Enligt mätningar under 2015 omsatte sökmotormarknaden hela 4,5 miljarder kronor det året. Den största aktören var föga förvånande Google som drar in enorma belopp på företagens önskan att synas mest i sökmotorn.

Och det är inte konstigt att omsättningen blir så hög när man förstår vad de dyraste sökorden landar på per klick. Google går aldrig ut med officiella siffror kring enskilda ord, men sökoptimeringsföretaget Topdog har tillsammans med analytikerna på Semrush kommit fram till intressanta siffror.

Allra dyrast att köpa är ”Begravningsbyrå göteborg” som kostar upp till otroliga 465 kronor per klick. Samtidigt kostar ”Begravningsbyrå stockholm” något lägre 360 kronor per klick.

Dyra sökord Lång Adwords 2016
Klicka på bilden för att se alla resultat. Bildkälla: Topdog

Hetaste söktermerna på Adwords är om lån, krediter & fakturaköp

Men begravningar är långt ifrån det hetaste på topplistan över sökord. Begravningsbyråer i Göteborg kanske kämpar i absoluta toppen, men de efterföljande 98 sökorden domineras totalt av sökord som rör krediter, lån och köp av fakturor.

Det är tydligt att handel med lån och krediter är en ofantligt lukrativ bransch idag, men också att konkurrensen är stentuff på Google. Att inte synas på förstasidan är som att inte synas överhuvudtaget — och företagen är beredda att betala miljonbelopp för att att tjäna miljarder.

En detalj som är värd att nämna, och som SEO-experten Christian Rudolf lyfter fram, är att dyra söktermer inte nödvändigtvis är populära sådana. Istället är det en extrem konkurrens som driver upp priserna snarare än att många söker på just de termerna.

Sammanställningen som Semrush och Topdog gjorde baseras på insamlad data för 11 miljoner sökord och baseras på resultat från sommaren 2016. Christian Rudolf säger att listan troligtvis inte ändrats mycket sedan dess, så resultaten lär vara mycket lika även idag.

Källa: Topdog

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.