Allmänt

Dropbox installerade nya desktop-appen på användarnas datorer utan tillåtelse

Dropbox tvingade nyligen mängder av användare att installera en ny, “förbättrad” Dropbox-klient för Windows och macOS. Ett drag som möttes av stark kritik från användarna – och nu går molntjänsten ut med ett svar på kritiken.

Dropbox marknadsför sin nya desktop-app som en dedikerad, mer praktisk lösning för att hantera filer på Dropbox.

Appen har varit tillgänglig för nyfikna sedan en tid tillbaka, dock inte publikt utan via ett speciellt “Early Access”-program som man måste anmäla sig till.

Nu när appen är klar och släppt är det inte konstigt om Dropbox vill att så många som möjligt ska använda den – men de kanske gick lite väl långt när användarna fick appen installerad på sina datorer utan tillåtelse.

Turligt nog verkar det hela vara ett misstag från Dropbox sida.

Molntjänsten har gått ut på Twitter med en ursäkt och lovade att rätta problemen som ställt till det med appen. För de flesta ska allt vara återställt när den här artikeln skrevs.

We recently announced a new desktop app experience that is now available in Early Access. Due to an error, some users were accidentally exposed to the new app for a short period. We’re currently working to revert this change. We apologize for any inconvenience.

Dropbox Support (@DropboxSupport)

Om du är en av de som fick Dropbox-appen och inte vill ha kvar den kan du kontakta Dropbox för assistans med borttagning.

För den som känner sig osäker kring hela situationen kan vi säga att ditt Dropbox-konto fungerar precis som vanligt på datorn även med nya appen. Du kan nå filerna via appen eller Utforskaren / Finder.

Om du inte har provat Dropbox kan du göra det kostnadsfritt med upp till 2 GB gratis lagringsutrymme. Det är en molntjänst för snabb, säker och praktisk lagring och delning av filer via tjänstens servrar.

Taggar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Close