Resident Evil Village på PC är ett spännande och grafiskt snyggt spel som plågas av bristande prestanda. En grupp kallad EMPRESS säger att det är DRM-skyddet som ställer till det, och Capcom ser inte ut att vilja hjälpa till.
- Capcom pratar inte högt om problemet
- Cracking-grupp fixade prestandaproblemen själva
- Att ta bort DRM-skyddet är en lösning
Läs mer: Cyberpunk 2077 är en bästsäljare på Playstation Store
Uppdatering
27 juli 2021
Capcom löser prestandaproblem i Resident Evil Village med uppdatering
Spelutgivaren Capcom har släppt en ny uppdatering till Resident Evil Village som enligt uppgift ska lösa prestandaproblemen vi nämner längre ner i artikeln.
Uppdateringen släpptes hela 72 dagar efter att Resident Evil Village introducerades på marknaden. Men vi vet inte vad Capcom gjort med uppdateringen för att lösa prestandaproblemen.
Det är klarlagt att uppdateringen har samma effekt som när Resident Evil Village körs utan DRM-skydden. Så mycket är klart.
Däremot vet vi inte om Capcom tagit bort eller avaktiverat något av de skydd som spelet släpptes med (både Denuvo och Capcoms egna kopieringsskydd).
Och dessutom har Capcom valt att lägga locket på utan att erbjuda någon som helst ursäkt till alla drabbade spelare.
Resident Evil Village har stöd för Fidelity FX Super Resolution (FSR)
En positiv nyhet i det hela är att Resident Evil Village äntligen har stöd för Fidelity FX Super Resolution (FSR). Det är AMD:s egna uppskalningsteknik och en direkt konkurrent till Nvidia DLSS.
Resident Evil Village har inte stöd för DLSS, men däremot en egen uppskalningsteknik som är implementerad i spelet. Enligt webbsajten Digital Foundry är FSR det bättre alternativet, men du kan i princip välja vilken som om du vill ha högre fps och ändå få en bra spelupplevelse.
Ursprunglig artikel
13 juli 2021
DRM-skyddet förstör för spelarna
Om du spelar Resident Evil Village på PC så har du kanske stött på problem med prestandan. Spelet plågas av fps-tapp när fiender dör och när man stöter på döttrarna till en av spelets huvudkaraktärer – Dimitrescu.
Det är välkända problem som Capcom antingen inte vill prata högt om och absolut inte har fixat åt spelarna. Och kanske vet vi nu varför de inte är angelägna om att hjälpa.
Cracking-gruppen EMPRESS har knäckt säkerheten kring Resident Evil Village och lyckats ta bort det så kallade DRM-skyddet. Och efter att skyddet tagits bort så försvann prestandaproblemet på ett magiskt vis.
Läs mer: Niantic försämrar Pokémon Go för miljontals användare (juni 2021)
Oklart om Capcom tänker fixa problemet
Capcom sätter spelarna i en otrevlig situation nu. Om det är DRM-skyddet som verkligen krånglar så lär Capcom inte vilja ta bort det eftersom de så klart inte vill att någon piratkopierar spelet.
Men om DRM-skyddet nu är knäckt så kommer piratkopior att börja spridas och om EMPRESS har löst prestandaproblemet så är det ett incitament för lagliga ägare till att ladda ner en crackad version.
Och med det ökar riskerna för spridning av skadlig kod. Vilket betyder att Capcom potentiellt medvetet bidrar till spridning av malware.
Capcom har tagit bort DRM tidigare från sina spel. Exempelvis togs Denuvo bort från Devil May Cry 5 i februari 2020. Ett år efter lanseringen. Om vi måste vänta lika länge med Resident Evil Village så kan Capcom potentiellt (och utan garantier) ta bort DRM-skyddet först i maj 2022.
Ouch.
Lämna ett svar
Visa kommentarer