Disney+ har passerat gränsen för 50 miljoner betalande prenumeranter – det är en exceptionell ökning från 22 miljoner som rapporterades för bara två månader sedan i början på februari.
- Från 22 till 50 miljoner prenumeranter
- Expanderar till fler länder i Europa, Japan och latinamerika
- Disney-ägda Hulu har 30 miljoner prenumeranter i USA
- Lästips: Vad är Error 83 på Disney+?
Disney+ växer så det knakar i antal användare. Den omtalade filmtjänsten passerade nyligen 50 miljoner betalande prenumeranter och det ser inte ut att finnas något stopp på tillväxtrenden just nu.
En stor anledning till att Disney+ går starkt framåt har sannolikt med två saker att göra. Det första är att filmtjänsten nyligen släpptes i en rad nya länder som Tyskland, Italien, Spanien och Storbritannien. En annan sak är coronaviruset som gör att många håller sig hemma, och då prenumererar på tjänster som Disney+ för att hålla sig sysselsatt.
Jämförelsevis kan sägas att Netflix fortfarande dominerar marknaden. Netflix hade vid senaste räkningen hela 167 miljoner prenumeranter, vilket gör att Disney+ stannar vid en tredjedel av den siffran.
Nämnvärt är att Disneys andra tjänst för strömmad film – Hulu – idag har 30 miljoner prenumeranter. Betydligt lägre än både Disney+ och Netflix, men knappast något att fnysa åt. Speciellt inte då Hulu bara finns på den amerikanska marknaden idag. En internationell utrullning av Hulu är planerad till 2021.
Lästips: Fungerar Disney+ med Google Chromecast?
Kevin Mayer är konsumentansvarig på Disney. I ett pressmeddelande säger han att ”[Disney] är ödmjuka för att Disney+ resonerar så väl med miljontals människor över hela världen”. Han skriver även att det bådar gott för en kontinuerlig expansion i de västra delarna av Europa, Japan samt latinamerika.
Fantastiskt berättande inspirerar och är upplyftande, och vi är i den underbara positionen där vi kan tillgodose en stor bredd av bra underhållning som rotas i glädje och optimism på Disney Plus.
Disney släpper filmer mycket tidigare på Disney+ än tänkt
De stora dragplåstren som ska locka fler prenumeranter ör bland annat The Falcon and the Winter Soldier som har premiär på Disney+ i augusti, samt WandaVision som har sin premiär i december. Även andra säsongen av the Mandalorian väntas bli mycket populär när den släpps i oktober.
Disney har påverkats hårt av coronakrisen eftersom bolagsjätten har tvingats stänga alla sina nöjesparker och inga biografer visar deras senaste filmer längre. Disney-ägda ESPN har tappat stort eftersom det inte finns någon sport att sända och det betyder även att annonsörer drar öronen åt sig.
Den kris som pågår gör att Disney inte utesluter tidigarelagda lanseringar av nya filmer och serier på Disney+.
Artemis Fowl som egentligen skulle ha gått på biografer kommer att släppas på Disney+ och Frozen 2 kom mycket snabbare till filmtjänsten än det initialt var tänkt. Andra, ospecificerade filmer har fördröjd lansering enligt Bob Chapek på Disney.
Lämna ett svar
Visa kommentarer