Dark Souls: Remastered till Nintendo Switch försenas

Solaire of Asora-amiibon släpps också senare än planerat

Om du går och väntar på att Dark Souls: Remastered till Nintendo Switch ska släppas, då lär du bli besviken på vad vi har att rapporterat. Spelet har nämligen bekräftats vara försenat – så räkna inte med en lansering den 25 maj som tidigare annonserat.

  • Begränsas till 1080p och 30 bilder per sekund med Nintendo Switch
  • Xbox One X, Playstation 4 Pro och PC körs i 4K/60fps
  • Försenas till sommarmånaderna – exakt datum är okänt
  • Solaire of Asora-amiibon påverkas också av förseningen

Utvecklaren Bandai Namco presenterade den kommande speltiteln tidigare i januari. Då sade utvecklaren att Dark Souls: Remastered skulle göras om helt för att anpassas till dagens modernare spelkonsoler och PC-hårdvara.

Alla som har en Playstation 4, Xbox One, PC eller Nintendo Switch kan köpa spelet. Lanseringsdatumet som gäller idag är den 25 maj – om du inte har en Nintendo Switch vill säga.

Har du en Nintendo-konsol är det någon gång under sommarmånaderna som gäller. Mer exakt datum än så finns inte i skrivande stund, men du lär inte kunna räkna med tidigt juni precis.

Idag finns ingen information om varför spelet försenas på just Nintendo Switch.

Samtidigt kommer information om att Solaire of Asora-amiibon också försenas. Precis som Dark Souls: Remastered är det lansering under sommaren som gäller. Och nej, det finns inget närmare datum för den heller.

Sämst prestanda för Dark Souls med Nintendo Switch

Om du planerar att köpa Dark Souls: Remastered till Nintendo Switch bör du vara uppmärksam på begränsningar på den spelkonsolen.

Enligt Bandai Namco körs spelet bara i 1080p med 30 bilder per sekund på Switch-konsolen. Om du har en Xbox One X, Playstation 4 Pro eller PC (med rätt hårdvara) kan spelet körs i 4K-upplösning med 60 bilder per sekund.

Den som har lite koll på dagens spelkonsoler lär inte vara förvånade över skillnaden eftersom det är väldigt olika konsoler. Nintendo har aldrig fokuserat på hög upplösning och prestanda. Istället har den japanska speljätten valt att lägga mer tyngd på spelmekanik och liknande.

Om man spelar så oförlåtliga speltitlar som Dark Souls och de andra i samma serie är varje bildruta dock extremt viktig. Minsta felsteg kan resultera i en säker död, och om inte spelkonsolen lyckas prestera tillräckligt bra kan det bli en helt faslig upplevelse. Inte minst med Dark Souls.

Vi såg tidigare hur så kallat micro-stutter med Dark Souls 3 blev en påverkande detalj som fick många att gå över till PC istället. Kommer vi att se samma problem med Nintendo Switch? Vad tror du?