Google Chrome Logo 2016

Om man tjänar extrema 60 miljarder dollar varje år bara på visning av annonser, då vill man inte ta bort möjligheten att visa reklamen som ger intäkterna. Idag finns mängder av tillägg till alla stora webbläsare för att ta bort just annonser — och kan Google ge sig in i leken genom att erbjuda annonsblockering direkt i Chrome.

Det handlar inte om att blockera alla annonser som konkurrenten Adblock, istället är annonsblockeraren i Chrome tänkt att stoppa reklam som bedöms vara störande för upplevelsen. Oacceptabla annonser döms ut av “Coalition for Better ads”, en organisation som bland annat har representanter från Facebook och Google.

Det finns tydliga riktlinjer för vad som bedöms vara dåliga annonser. Popup-rutor som täcker större delen av skärmen i mobiltelefonen, auto-spelande videor med ljud och annonser som visar nedräkningar är bara några tecken på dåliga annonser.

Chrome är den absolut mest populära webbläsaren på marknaden idag och det finns stor potential för Google om de kan få användarna att dumpa andra annonsblockerare för en egen. Tyvärr har Google valt att inte kommentera uppgifterna om en eventuell egen blockerare, men det låter inte otroligt på något sätt.

Snarare tvärtom. Det vore logiskt av Google att få så många som möjligt att nyttja deras annonsblockerare som inte tar bort Adsense-annonser. På så vis tjänar både Google och sajtägarna mer pengar.

Trenden att blockera reklam på internet har blivit något av ett fenomen som tagit enorma proportioner. Stora, tunga annonser med rörliga bilder och ljud har varit en bidragande faktor, precis som hur enkelt det är att faktiskt göra det. Dessutom lyckades Apple skapa ett stort intresse hos många som tidigare inte hade kunskap om ämnet när iOS fick stöd för blockerare.

Blockerar du annonser och dylikt på internet idag? Kommentera gärna och berätta!

 

VIATechspot
KÄLLAWall Street Journal
DELA

Berätta något spännande här