Chrome Enterprise tar ChromeOS till företagen

Google vill in på företagen med Chrome Enterprise.

Google introducerar tjänsten Chrome Enterprise och vill med det få in en fot på företagen med ChromeOS. Detta efter succén på skolorna där Chromebooks blivit väl mottagna, bredvid de betydligt dyrare datorerna från Apple.

Chrome Enterprise är en prenumerationstjänst med administrationsverktyg och stöd för Microsoft Directory som ska tilltala företagens IT-avdelning. Bland funktionerna som erbjuds finns stöd för nära kontroll av mjukvaran på respektive Chromebook, vilket många företag vill ha idag.

IT-avdelningar som har tillgång till datorer med Chrome Enterprise kan bland annat kontrollera skrivaråtkomst, hantera nätverk och proxies, kontrollera vilka uppdateringar som får installeras till ChromeOS och bestämma åtkomsten till både webbläsare och Chrome-tillägg.

Att IT-ansvariga får stor kontroll över mjukvaran är extra viktig nu efter att Google lanserat Play Store med Android-appar till ChromeOS. Ett stort steg mot bättre produktivitet men också en allvarlig säkerhetsrisk för såväl den enskilda användaren som företaget.

chromeos-vs-chrome-enterprise
Skillnaden mellan ChromeOS och Chrome Enterpris. Bildkälla: Google

Chromebooks har på några år gått från att vara prestandasvaga maskiner med begränsad funktionalitet till kraftfulla och prisvärda datorer för i princip alla utom gamers.

Många företag är fortfarande låsta till Windows och Mac som kan köra fullversioner av Office och annan mjukvara. De som inte är det utan förlitar sig på G Suite och dylikt från Google kan spara mycket pengar på att köra Chromebooks. Allt handlar om behovet, och om det inte är krävande finns Chromebooks med Chrome Enterprise som kan locka.

Kostnaden för att ha Chrome Enterprise är 50 USD, eller kring 500 kronor inklusive moms, per dator och år. Då ingår bland annat stöd för WMware Workspace One och Microsoft Active Directory, och mer kommer att läggas till under årets gång.

Vår gissning är att Chromebooks primärt kommer att användas i skolmiljöer och inte få det stora genomslag inom företagen som Google hoppas på. Åtminstone de första åren innan Chrome Enterprise får göra ett namn för sig bredvid Microsofts tjänster.