Call of Duty: Warzone – 50 miljoner månatliga spelare

call of duty warzone 2020

Call of Duty: Warzone blev omedelbart ett mycket populärt spel och kort efter lanseringen passerades milstolpen på 50 miljoner månatliga spelare.

Call of Duty: Warzone är ett av de snabbast växande gratisspelen i spelvärlden just nu.

Activision annonserade i fredags att spelet passerat 50 miljoner spelare, en kraftig uppgång då 30 miljoner rapporterades bara två veckor efter lanseringen.

Activision lanserade Call of Duty: Warzone som ett helt fristående spel vilket har bidragit stort till dess popularitet. Detta till skillnad från ett annat battle royale-spel kallat Blackout som ingick i 2018 års Call of Duty: Black Ops 4.

Med Call of Duty: Warzone kan du ladda ner spelet kostnadsfritt, installera och köra igång utan att det kostar dig något. Förutsatt att du inte köpa något i den välfyllda in-game-butiken så klart (vilket Activision givetvis hoppas att du ska göra).

Som jämförelse kan sägas att Call of Duty: Warzone nått samma nivå som konkurrenten Apex Legends i antal spelare; men också att Fortnite fortsätter att dominera med 250+ miljoner aktiva spelare. Yikes!

Battle royale-stilen har tappat i intresse efter succén kring Fortnite, men det hindrar inte nya spel från att släppas. Det är uppenbart att Warzone rider på succévågen från de tidigare spelen i Call of Duty-serien och det är tveklöst det som pressar upp spelarna över 50 miljonerstrecket.

Utmaningen för Activision blir nu att behålla spelarna och fortsätta dra in pengar från in-game-köpen under en längre tid. Exakt hur de ska göra för att behålla intresset återstår att se, men vi räkna med regelbundna uppdateringar till innehållet med nya köpbara prylar och kartor.

Spelar du Call of Duty: Warzone? Vad tycker du om spelet? Skriv en kommentar och berätta!

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.