Bluffarna på Facebook som du ska se upp med

elgiganten-restlager-facebook

Det blir allt mer populärt att starta bluffkampanjer på Facebook som utnyttjar kända företagsnamn som IKEA och Elgiganten. Och om du inte är försiktig kan det kosta dig många tusenlappar.

  • Mängder av bluffar försöker lura dig på Facebook
  • Var mycket restriktiv med att lämna ut dina personliga uppgifter
  • Kontrollera sidorna som har tävlingar mycket noga
  • Elgiganten, IKEA och fler är hårt drabbade

Tillvägagångssättet är snillrikt enkelt eftersom många Facebook-användare hellre chansar och deltar snarare än att ifrågasätta tävlingen de deltar i. Allt som behövs är en fejk-sida med ett namn som innehåller kända företagsnamn.

Därefter läggs ett inlägg upp som ber Facebook-användare att gilla och dela inlägget, och ibland även skriva en kommentar om varför just de ska vinna. Det lockas med tunga vinster till de som deltar – men givetvis finns inget att hämta för de som deltar.

Istället är det bedragarna som drar in storvinsten. Förutom att gilla och dela kräver många tävlingar även att deltagarna fyller i sina kontaktuppgifter i ett formulär. Inte sällan ska de påstådda vinnarna även betala en fraktkostnad genom att skicka sin betalkortsuppgifter till bedragarna. Gilla och dela var illa nog, men det här kan faktiskt kosta dig väldigt mycket pengar.

Elgiganten och IKEA är väl medvetna om alla bluffar som dyker upp. Även VING och H&M drabbas regelbundet.

Tävlingsinläggen och sidorna som lägger ut dessa tas bort en kort tid efter att de lagts upp. Bedragarna skapar sedan nya, och därför är det svårt att hålla koll på vilka sidor som är äkta och vilka som är bluffar. Just nu är det dessa fyra som du ska undvika:

  • Elgiganten Restlager
  • Ikea Restlager
  • H&M Outlet
  • Resor Drömmar – Sverige/Ving

Grundregeln du måste följa för att inte bli lurad på Facebook är enkel. Delta ALDRIG i tävlingar som du inte vet är hundra procent äkta. Och lämna ALDRIG ut dina personuppgifter (dubbel-aldrig betalkortsinformation).

Ett tips är att kolla hur länge sidorna du tävlar på har varit aktiva. Om det är en Facebook-sida som bara funnits ett litet tag är det sannolikt en bluff. Riktiga företag har ofta haft sina sidor i många år vilket också syns på deras aktivitet på Facebook.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.