BlackBerry har nått botten — 0,0% marknadsandelar i mobilkategorin

BlackBerry har officiellt nått botten. Tio år efter att konkurrenten Apple släppte den då revolutionerande iPhone-telefonen har BlackBerry nu 0.0 procent av marknadsandelarna i mobilkategorin.

Det är ett lågvattenmärke utan like för mobiltillverkaren och resultatet av att företaget bara skeppade 207 000 smartphones under sista kvartalet 2016. Långt mycket sämre än under BlackBerrys glansår när marknadsandelarna låg på mycket trevligare 20 procent enligt analysfirman Gartner.

När Apple introducerade iPhone var det flera tillverkare som inte insåg vändningen på marknaden — BlackBerry och Nokia — och som envist fortsatte med sina semi-smarta telefoner och fysiska tangentbord. Resultatet lät inte vänta på sig.

Båda företagen har stadigt tappat greppet och står idag för en försvinnande liten andel sålda telefoner. Så liten att Nokia tvingades sälja inte bara hela mobilavdelning till Microsoft utan för många även en del av sin själ. Och BlackBerry har nyligen sålt av sin mobilavdelning till kinesiska TCL Communications.

I det senare fallet handlar det troligtvis mer om uppköpta rättigheter till patent och andra icke-fysiska tillgångar, snarare än att TCL Communications skulle vilja fortsätta arbeta med varumärket BlackBerry.

Android är fortfarande en stark plattform i mobilkategorin

För den som undrar kan nämnas att Android hade en marknadsandel på 81.7 procent, iOS en andel på 17.9 procent och Windows låga 0.3 procent av den totala mobilmarknaden. Detta vid en mätning utförd av Gartner under 4Q16. BlackBerry fick som ovan nämnt 0.0 procent, ner från 0.2 procent under 4Q15.

BlackBerry gjorde ett försök att introducera Android i sina senaste mobiltelefoner. När egenutvecklade BlackBerry OS inte längre höll måttet i takt med att Android och iOS drog ifrån försökte tillverkaren blidka sina användare genom att närma sig Googles operativsystem — något som i slutändan visade sig otillräckligt.

De telefoner som BlackBerry släppte med Android höll inte måttet bredvid konkurrenterna. De fans som BlackBerry behöll från tidigare dagar kände sig svikna och nya användare såg inte fördelarna bredvid tunga namn som Samsung, Huawei, Sony och LG. Varför köpa från BlackBerry när de andra levererar stort, år efter år? Utan tillräckliga fördelar för varken företag eller konsumenter föll tillverkaren det allra sista innan botten tillslut nåddes.

Framtiden för BlackBerry

Så vad har då framtiden att erbjuda BlackBerry? Eller rättare sagt, vad kan företaget erbjuda marknaden som gör att de håller sig vid liv? Efter flera år av bristande ekonomi och ett svikande intresse hos konsumenterna har företaget beslutat sig för att helt stänga ner hårdvarusidan och bara fokusera på mjukvara. Det finns en fortsatt marknad kring BlackBerry OS och de säkerhetslösningar som företaget utvecklat genom åren.

BB10 has a strong following around the world in enterprise and government, as well as consumers in particular markets. I want to make sure that our customers and users don’t get concerned that we’re not continuing to support and invest in BB10 because we absolutely are. — Alex Thurber, SVP för globala försäljningen på BlackBerry.

BlackBerry arbetar också med att ta fram mjukvara till förarlösa bilar. Exakt vad de utvecklar är ännu oklart men det har bekräftats att BlackBerry tänker visa upp något under årets Mobile World Congress. Det ska bli spännande att se vad företaget kan göra för att inte försvinna helt, om det är förarlösa bilar som är framtiden lär vi få se riktigt intressanta sammandrabbningar med Google och Apple som båda är i den kategorin just nu.

Läs mer om nyheten på Business Insider.