Billigare prenumerationer till Android-appar — Google öppnar för introduktionspriser

Android Logo 950 x 500

Snart kommer Android att erbjuda möjligheten till temporära, billigare prenumerationer på applikationer. Det öppnar upp för att nyfikna kan prova på premiumtjänster under en begränsad period still en spottstyver jämfört med det vanliga priset. Till exempel med Spotify eller Google Play Music.

Google-profilen Larissa Fontaine skriver på den officiella bloggen för Android att det här kan göra stor skillnad för mängder av tjänster och prenumerationer som startas via Android. Speciellt de som är musik- och videorelaterad, för att nämnda Netflix och HBO som två av de större aktörerna.

Det kan också få stor potential i produktivitetskategorin där tjänster som Evernote får lättare att locka sina kunder till att betala för sina plus- och premiumtjänster. Larissa Fontaine skriver också att prenumerationer är den snabbast växande intäktsmodellen på Play Store, tack vare användarnas tiofaldiga ökning av prenumerationsköp över de senaste tre åren.

Ett annat steg som Google (och Apple) har tagit för att öka intresset kring prenumerationer är att minska den del av kakan som tas vid köp. Utvecklarna får alltså mer för varje spenderad krona än tidigare vilket öppnar upp för att fler applikationer får månads- och årsprenumerationer.

En annan nyhet som kommer till Android i en bredare skala, och som redan till viss del har rullat ut på en del marknader är förhandsregistrering till nya applikationer. Google har redan provat möjligheten med Candy Crush Jelly Saga och Clash Royale med stor succé. Fler än 30 miljoner installationer skedde innan spelen släpptes (Apple gör samma sak med Super Mario vilket fick stor uppmärksamhet).

Förhandsversioner och förhandsregistrering

Förhandsversioner, kallat Early Access, är en andra sak som blir allt mer populär; alltså möjligheten för användare att ladda ner ofärdiga versioner av applikationer, testa dem och rapportera eventuella buggar till utvecklarna. Ett bra sätt att prova det senaste och hetaste innan de flesta andra, men också mer riskfyllt då allt inte är klart och provat.

Vi på Tekniksmart tycker att initiativet från Google är välkommet och ett behövligt steg för att driva utvecklingen, inte bara till de stora prenumerationstjänsterna, utan även mindre applikationer som kan få svårt att växa annars.

Vad tycker du om att kunna testa applikationer och tjänster till en lägre månadskostnad den första tiden, och sedan betala fullt pris efter testperioden? Är det här rätt väg att gå för Google och Android, eller borde de ta en annan väg? Kommentera gärna och berätta!

Läs mer på The Verge och Android Developers Blog.