Begränsningarna med Windows 10 på ARM – här är alla du måste känna till

windows-10-arm-qualcomm

Microsoft arbetar hårt med att få Windows 10 på fler ARM-baserade datorer. En strävan som kantas av begränsningar, misstro och en ovilja från konsumenternas sida att byta plattform från vad de redan känner till mot något så obekant som en dator med mobil processor.

  • Inget stöd för Hyper-V och 64-bitarsappar kan inte köras alls
  • Alla appar som modifierar Windows kanske inte kan användas
  • Applikationer som använder mobila API:er måste kompileras om
  • OpenGL begränsas kraftigt – Microsoft lyfter fram egna DirectX

Idag är kompletta SoC-kretsar som Qualcomm Snapdragon 835, och efterföljaren Snapdragon 845, ruskigt kraftfulla. De klarar mycket mer än många tror och kan mycket väl konkurrera på områden där Intel och AMD tidigare var de enda spelarna.

ARM-processorer är kraftfulla, strömsnåla och har den senaste tekniken som används i mobiltelefoner idag. De ger dig längre batteritider, lagom prestanda för de flesta normala applikationerna och kostar mindre.

Men de är också begränsande på flera sätt. Microsoft har tagit fram ett dokument som belyser några av de tyngre begränsningarna som lär påverka användarna – och det är viktigt att du känner till dem före ett köp av en ARM-bestyckad Windows-dator.

64-bitarsappar kommer inte att fungera

Den här kommer att vara ett stort hinder för många användare och utvecklare. När allt fler går över helt till 64-bitars operativsystem och applikationer så landar bristen på x64-stöd riktigt bistert för många.

Anledningen till att x64 inte fungerar är att emuleringen som används för Windows på ARM använder samma emuleringslager som Microsoft använder för att x86-appar ska fungera med 64-bitarsmaskiner.

Begränsningen gör att många applikationer helt enkelt inte fungerar korrekt med ARM-datorer och därmed blir ett problem för användarna. Speciellt de som inte kan byta app till någon annan med liknande funktionalitet.

Inget stöd för Hyper-V

Windows 10 Pro marknadsförs med stöd för Hyper-V. En hårdvarufunktion i processorn som gör det möjligt att skapa virtuella maskiner i Windows. Eftersom Hyper-V inte stöds av ARM-plattformen försvinner stödet för virtuella maskiner helt. Inte ens tredjepartslösningar kommer att finnas.

Begränsat stöd för mobila applikationer

Applikationer som bygger på Universal Windows Plattform och har responsiv design för att passa små skärmar i mobiltelefoner kan stöta på problem med Windows på ARM. Anledningen är att de ibland använder mobila API:er som inte används med ARM-kretsar.

Utvecklare som följt alla konstens regler och kompilerat sina applikationer på rätt sätt behöver inte göra något speciellt eller extra. UWP-appar är kompilerade för att användas med x86, x64 och ARM från start – men utvecklar som endast skapat sina applikationer för ARM med Windows 10 Mobile får problem.

Att förutsätta att ARM endast finns i mobiltelefoner gör att applikationer försöker använda funktioner som bara finns i mobiler, exempelvis API:et ”HardwareButtons”. Eftersom den funktionen inte finns till datorn kommer appen inte att fungera korrekt. Osis, bara att koda om och kompilera på nytt.

Alla spel fungerar inte med ARM

Alla spel som använder OpenGL 1.1 eller senare fungerar inte med Windows 10 på ARM. Faktum är att inga spel som använder någon form av hårdvaruacceleration med OpenGL, oavsett version, kommer att starta överhuvudtaget.

Detsamma gäller för alla spel som använder tekniker som motarbetar fusk. Vad som däremot fungerar är DirectX 9 till DirectX 12. Knappast förvånande att Microsoft lyfter fram sin egen konkurrent till OpenGL och gör att den ena, men inte den andra, fungerar.

Endast drivrutiner för ARM64 kan användas

Alla drivrutiner som används med Windows 10 med ARM måste vara kompilerade för ARM64.

Anledningen är att drivrutinerna inte kan emuleras på samma sätt som vanliga applikationer. Därmed tvingas kernel-drivrutiner, User-Mode Driver Framework-drivrutiner (UMDF) och skrivardrivrutiner skrivas om helt för ARM64 om de inte redan är det.

Detta kan tvinga många att byta ut gammal hårdvara och därmed få en högre kostnad än beräknat i samband med bytet av dator. Är du utvecklare som har drivrutiner på marknaden är det läge att kompilera för ARM64, och är du användare bör du nog se över vilken hårdvara du vill använda framöver.

Appar som ändrar utseendet på Windows begränsas

Alla applikationer som på något vis modifierar hur Windows fungerar begränsas med ARM-plattformen.

Det kan exempelvis vara molnlagringstjänster som har applikationer vilka injiceras direkt i gränssnittet. Eller handikappslösningar för de som har sämre syn eller motorik och behöver assistans.

Är du starkt beroende av applikationer som måste påverka Windows på något vis gäller det att fundera på det där köpet. Är det värt chansningen att skaffa en ARM-dator och märka att hälften av applikationerna kanske inte fungerar, eller kommer allt att flyta på?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.