Annons

Batteriproblem med AirPods Max – laddar ur sig på några timmar (lösningarna)

Annons

Efter att Apple släppt en uppdatering till AirPods Max så rapporterar många användare att hörlurarna laddar ur sig på bara några timmar.

Den 18 december släpptes uppdateringen, och bara kort därefter började de första rapporterna strömma in. Exakt hur många som drabbats av problemet är idag oklart.

Lästips: 12 saker du måste veta om AirPods Max – innan du köper hörlurarna

Om man drabbas av den snabba urladdningen går batteriet från 100 procent till 1 procent, eller till helt tomt batteri, på bara några timmar. Oavsett om hörlurarna är i laddningsfodralet eller inte.

Det finns användare som säger att deras problem försvann med en tvingad omstart, andra efter en fabriksåterställning. Vissa säger att de provat båda utan någon positiv förbättring.

Prova lösningarna själv – så fabriksåterställer du & startar om AirPods Max

Annons
  • Fabriksåterställ hörlurarna: Ladda dina AirPods Max i minst tio minuter så att batteriet har laddning. Koppla ifrån dem från din iPhone och ditt iCloud-konto genom att trycka ner knapparna för brusreducering och den digitala kronan. När LED-lampan växlat från orange till vitt är hörlurarna fabriksåterställda.
  • Starta om hörlurarna: Tryck ner och håll kvar knapparna för brusreducering och den digitala kronan. Släpp knapparna samtidigt när LED-lampan blinkar orange/amber.

Webbsajten 9to5mac rapporterar att det främst verkar röra sig om personer som växlar med AirPods Max mellan olika enheter. Om du är drabbad och ofta går från exempelvis din iPhone till en iPad, Mac eller Apple TV så kan du prova att inte växla på några dygn.

Lästips: Hur lång batteritid har Apple AirPods Max?

Apple har i skrivande stund inte bekräftat att det finns ett problem, och inte heller att de undersöker rapporternas validitet.

Om det finns en bugg i mjukvaran till AirPods Max som tömmer batteriet så lär Apple hitta den, skapa en lösning och uppdatera mjukvaran på nytt inom en snar framtid.

Blir dina AirPods Max oanvändbara på grund av snabb batteriförbrukning kan du kontakta Apple eller den återförsäljare som sålde hörlurarna till dig. Kanske går det att nyttja garantin i det här fallet.