Avast och AVG samlar data om dina surfvanor via webbläsaren

avast logo 2019

AVG och Avast får inte längre används som tillägg till webbläsaren Chrome. Google har tagit bort båda efter anklagelse om olovlig datainsamling – kort efter att Mozilla och Opera gjorde samma sak.

  • Tjänar över 40 miljoner dollar om året på att sälja din data
  • AVG är ett underbolag till Avast – båda samlar data
  • Straffas av företagen bakom största webbläsarna
  • Lästips: Microsoft: Så stoppar du ransomware

Uppdatering 2019-12-24: Mozilla tillåter tilläggen från både Avast och AVG i Firefox igen efter att insamlingen av data från användarna minskat. Här är ett officiellt meddelande från Avast om händelsen:

”Avast is working with Mozilla to resolve this issue. We have already implemented some of Mozilla’s new requirements and will release further updated versions that are fully compliant and transparent per the new requirements. These will be available as usual on the Mozilla store in the near future.”

Vad har hänt?

Adblock Plus-skaparen Wladimir Palant har avslöjat i ett blogginlägg hur tillägg för Gogole Chrome från Avast och AVGskapat detaljerade profiler med sökbeteenden från användarna. Uppgifterna fick Google att granska tilläggen och därefter togs de bort från Chrome Web Store.

Tilläggen som togs bort:

  • Avast SafePrice
  • Avast Online Security
  • AVG SafePrice

Varför är det här viktigt att veta?

Det är viktigt att du känner till om mjukvara som samlar mycket data om dig, och därmed blir ett intrång i din personliga integritet. Inte minst när mjukvara bryter mot de strikta regler för datainsamling som exempelvis Google, Microsoft, Facebook och andra företag har.

Vilken information har AVG och Avast samlat in?

Det finns inget som tyder på att varken AVG eller Avast har lyckats (eller ens försökt) samla data som telefonnummer, betalkortsnummer eller liknande.

Vad AVG och Avast har samlat är information som gör att de kan skapa en mycket tydlig bild över användarnas surfvanor.

  • Vilka webbsajter du besökt
  • Hur mycket tid du spenderar på olika typer av innehåll
  • Antalet flikar som är öppna i webbläsaren
  • Var du klickar på sajter
  • När du byter mellan flikar

Det skrämmande i informationen som samlas är att när det sker över flera veckor eller månader så genereras enorma mängder data som kan vara extremt komprometterande för användarna som drabbas.

Så här går datainsamlingen till enligt Avast

  1. Användaren installerar tillägget från Avast eller AVG
  2. Tillägget samlar all data lokalt på datorn
  3. Innan datan skickas till Avast eller AVG så anonymiseras innehållet
  4. Datan analyseras av företaget Jumpshot (som ägs till 65% av Avast)
  5. Andra företag erbjuds att köpa den anonymiserade datan

Varför samlar AVG och Avast data i webbläsaren?

Det är oklart vad all data i det här fallet används till, men vi vet sen tidigare att Avast säljer webbläsardata till olika aktörer. Avast påstår att all data är anonymiserad innan den når företagets servrar.

Det är skrämmande att säkerhetsföretag – som ska värna om användarnas säkerhet och integritet – samlar data och säljer vidare. Oavsett om den är anonymiserad eller inte.

Enligt Ondrej Vlcek, VD på Avast, står försäljningen av data för runt 5 procent av de totala intäkterna. Första halvan av 2019 visade ett resultat på 430 miljoner dollar i intäkter för Avast, så dataförsäljningen hamnade runt 21,5 miljoner dollar.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.