Vad har hänt? En del moderkort ur ROG Maximus Z690 Hero-serien har fått felvända kondensatorer. Det gör moderkorten till en brandfara och Asus har gjort en återkallning av produkterna som drabbats.
I ett meddelande till alla användare säger Asus att återkallningen gäller moderkort som tillverkats 2021 med artikelnummer 90MB18E0-MVAAY0 och där serienumret börjar på MA, MB eller MC.
Läs mer: Apple undersöker AirPod – påstås ha börjat brinna av sig själv
Felkod 53, datorn startar inte och brandrisk
Asus bekräftar att det har identifierats flera incidenter i USA där de drabbade moderkorten har börjat brinna på grund av den felvända kondensatorn.
Tillverkaren säger också att det inte är alla moderkort som börjar brinna. De som har oturen att få den felvända kondensatorn kan uppleva att felkod 53 visas och att datorn inte startar överhuvudtaget.
Om du har ett ROG Maximus Z690 Hero ska du omedelbart sluta använda datorn. Kontrollera om just ditt moderkort är drabbat genom att följa instruktionerna på den här supportsidan på Asus officiella supportsida.
För att kolla om ditt moderkort omfattas av återkallningen måste du veta dess serienummer. Det hittar du på moderkortslådan och direkt på själva moderkortet.
Läs mer: OnePlus Nord 2 påstås ha exploderat – undersökning pågår
Hela meddelandet från Asus
To our valued Asus Customers, Asus is committed to producing the highest quality products and we take every incident report from our valued customers very seriously. We have recently received incident reports regarding the ROG Maximus Z690 Hero motherboard. In our ongoing investigation, we have preliminarily identified a potential reversed memory capacitor issue in the production process from one of the production lines that may cause debug error code 53, no post, or motherboard components damage. The issue potentially affects units manufactured in 2021 with the part number 90MB18E0-MVAAY0 and serial number starting with MA, MB, or MC.
As of December 28, 2021, there have been a few incidents reported in North America. Going forward, we are continuing our thorough inspection with our suppliers and customers to identify all possible affected ROG Maximus Z690 Hero motherboards in the market and will be working with relevant government agencies on a replacement program. Thank you so much to everyone for your patience and support while we are working through the replacement program. – Asus
Lämna ett svar
Visa kommentarer