Arlo får stöd för Apple HomeKit

netgear-arlo-pro-2-kamera

Arlo inkluderar stöd för Apple HomeKit till sina säkerhetskameror. Något som företaget lovade redan i januari 2019, men som först nu lanseras.

Stödet gör att du kan titta på videoströmmar från kamerorna direkt via Home-appen på din iPhone eller iPad. Och allt som behövs är en uppdatering.

Den nya mjukvaran gäller för basstationerna VMB4000 och VMB4500. Du installerar uppdateringen via din Arlo-app i mobiltelefonen, precis som vanligt.

Därefter kan dina Arlo Pro- och Arlo Pro 2-kameror läggas till i HomeKit precis som andra kompatibla prylar. Svårare än så är det inte. Enkelt, eller hur?

Tyvärr kommer ägare av Arlo Ultra 4K inte kunna se dessa kameror i Home-appen. Arlo har inte bekräftat om eller när de kan släppas samma stöd till denna modell.

Oklart med stöd för Arlo-inspelningar till iCloud

En detalj som i skrivande stund är oklar är huruvida Arlo får stöd för inspelning direkt till iCloud. Det är en funktion som introduceras med iOS 13 och som gör att du kan spara videoströmmar direkt i Apples molnlagringstjänst.

Idag har bara tillverkarna Logitech, Eufy, Netatmo och Robin bekräftat att de tänker ge stöd åt den funktionen.

Notera att stödet för inspelning till iCloud inte har med HomeKit att göra. Det är en helt separat funktion som kräver en helt annat typ av stöd för nätverkskamerorna.

Det vore önskvärt att Arlo tar den här önskvärda funktionaliteten på allvar. Användarna betalar rejäla priser – inte minst för Arlo Ultra 4K som kostar runt 4 000 kronor per kamera – och sen tillkommer ändå extra prenumerationskostnader för många.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.