Apple till attack mot interna läckor – memo läcker direkt till internet

Apple Logo

Apple tycker inte om att information läcker ut från företaget. I ett meddelande till sina anställda förklarar Apple hur de ser på läckor och vilka risker de anställda tar – och genast läckte meddelandet ut på internet.

Det är knappast någon nyhet att Apple fullkomligt avskyr när information läcker ut på internet. Redan 2012 sade företagets VD Tim Cook att de tänker satsa stort på att identifiera och stoppa eventuella läckor av nya produkter och tjänster.

Apple arbetar ständigt med att arbeta i skuggorna för att kunna leverera en produkt utan förhandsinformation. Det är ett sätt att öka intresset inför lanseringen och Apple har skapat sig ett rykte med ”Just one more thing” i slutet av sina stora lanseringsevenemang.

När en produkt läcker i förväg försvinner mycket av magin och Apple får inte den effekt som de önskat. Spridningen i media minskar dock inte, så allt företaget lanserar får ändå samma spridning vilket givetvis är det viktigaste.

Bara under 2017 ska Apple ha identifierat 29 personer som läckt information, och av dessa påstås 12 ha arresterats. I meddelandet som läckt ut skriver Apple att personerna inte bara fått sparken från företaget, utan även att de väntas få svårt att hitta nya jobb på grund av sättet de slutat på Apple.

[bs-quote quote=”The employee who leaked the meeting to a reporter later told Apple investigators that he did it because he thought he wouldn’t be discovered. But people who leak — whether they’re Apple employees, contractors or suppliers — do get caught and they’re getting caught faster than ever.” style=”style-5″ align=”center”][/bs-quote]

Apple är givetvis inte ensamma om att försöka stoppa läckor. Även Facebook arbetar aggressivt för att stoppa alla läckor – och enligt rapporter inifrån Facebook är de ännu bättre än Apple på att stoppa alla tänkbara försök.

The Washington Times skriver om hur tidigare medarbetare på Facebook förhörts av interngranskande ”poliser” som arbetar direkt under Mark Zuckerberg. Att företaget vet precis allt som diskuteras i det egna nätverket och att inte ens extern kommunikation undgår granskande ögon.

Det är knappast förvånande att tunga namn som Apple och Facebook arbetar för att hålla sina hemligheter just hemliga. Men sättet de arbetar för att ingen ska röja nya produkter är förvånansvärt otrevliga. Vad tycker du – hur långt får ett företag gå i sin strävan att hålla hemligheter inom sina fyra väggar?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.