Apple tappar stort med AirPods-serien

Apple AirPods Pro

Konkurrensen om marknaden för trådlösa hörlurar hårdnar. Och det får AirPods-serien att tappa andelar. Detta trots att försäljningen av serien faktiskt ökat den senaste tiden.

Enligt en rapport från Counterpoint Research har Apple en marknadsandel på 35 procent. En rejäl minskning jämfört med samma period förra året då Apple hade 50 procentandelar.

Även om Apple tappar stort så betyder det inte att konkurrenterna är speciellt nära. Xiaomi sitter på andraplats med 10 procent av marknaden medan sydkoreanska Samsung bara har 6 procent. Därefter hittar vi Jabra och JBL som båda har 3 procent vardera.

Därefter följer en hel rad andra, mindre tillverkare som slåss om de resterande andelarna.

Counterpoint Research räknar med att Apple kommer att sälja runt 82 miljoner exemplar av AirPods och AirPods Pro. Det är en ökning med nära 34,5 procent från år till år. Även Samsung ökar sin försäljning. Enligt beräkningar går antalet sålda exemplar upp från 8 till 17 miljoner från år till år.

En intressant detalj är att några av de absolut bästa tillverkarna när det kommer till hörlurar – Audio-Technica, Beyerdynamic och Sennheiser – knappt finns med på skalan. De har en beräknad marknadsandel på försvinnande lilla 0,3 procent.