Apple storsatsar på exklusiva poddar (maj 2020)

Apple Podcasts

Uppgifter pekar på att Apple satsar på exklusiva poddar som bara går att lyssna på via företagets prylar. Dessutom ska poddarna vara helt reklamfria (med ett litet undantag).

Det finns mängder av populära mobilappar för att lyssna på poddar idag. Även Apple Music-konkurrenten musiktjänsten Spotify har satsat stort på podcasts den senaste tiden.

För att möta det ökade intresset för poddar ryktas Apple storsatsa på nya, exklusiva podcasts som ska konkurrera med just Spotify och liknande lösningar.

Poddarna ska bland annat handla om de tv-serier och filmer som finns på Apple TV Plus. Något som lär dra intresse hos befintliga TV Plus-användare, men knappast inspirera många utanför den tjänsten till att börja lyssna.

För att locka lyssnare ska Apple ha gjort poddarna helt reklamfria. Det är säkert uppskattat, men idag är det busenkelt att hoppa förbi reklamen med snabbknappar ändå.

En liten detalj om att poddarna är reklamfria är att de så klart lär ha produktplaceringar för Apples prylar. Så just ”reklamfritt” ska vi nog ta med en stor nypa salt.

Det finns ingen information om exakt när poddarna kan dyka upp i Apple Podcasts-apparna. Vi vågar inte säga före sommaren, men det vore inte otänkbart att en presentation sker under WWDC 2020 ändå.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.