Antifusksystem i Windows 10 — Microsoft introducerar TruePlay

Nu blir det svårare att fuska i datorspel med Windows 10. Detta då Microsoft inkluderat ett antifusksystem kallat TruePlay i senaste stora uppdateringen “Fall Creators Update”.

TruePlay är designad för att göra det enklare för spelutvecklare att slåss mot så kallade aimbots och wallhacks. De två sistnämnda gör att du hela tiden träffar målet, ofta huvudet, respektive ser genom väggar, och därmed får ett stort övertag.

Fusk av det här slaget är mycket vanligt i exempelvis Counter-Strike och liknande spel, något som fått stora konsekvenser för spelindustrin. Utvecklare och speldistributörer som Steam har sedan länge ett antifusksystem kallat VAC. Det bannlyser spelare från spel om fusk identifieras.

Microsoft har sagt att deras TruePlay fungerar på liknande sätt. Genom att samla in data om hur användarna spelar kan systemet identifiera när de göra något som klassas som fusk. När det sker skickas informationen till spelutvecklaren som kan ta till åtgärder för att stoppa fusket.

Antifusksystemet är i skrivande stund inaktiverat på Windows 10-datorer då Microsoft fortfarande måste få stödet från spelutvecklarna på plats. När det sker, bland annat via API:er, kan vi räkna med att TruePlay aktiveras och vi får se de första resultaten av det nya skyddet. Utmaningen ligger nu i att det bara är spel baserade på Universal Windows Platform (UWP) som stöds.

Fuskare gör spelen obalanserade och kan straffas stenhårt

Det betyder att nästan alla spel som skapats för Windows utelämnas i kylan. Undantagsvis för nyare spel som Cuphead, Forza och en mängd andra Microsoft Studios-spel. Skyddet kan dock vara en säljpunkt för Microsoft att trycka på och locka fler utvecklare till UWP. Med Universal Windows Platform i grunden öppnas dessutom möjligheterna till Xbox Play Anywhere.

Spelare som fuskar kan snabbt göra ett spel obalanserat och gör livet tråkigt för alla andra deltagare. Därför ser många spelutvecklare extremt allvarligt på alla former av fusk, och drar sig inte från att bannlysa spelare permanent om möjligt.

Både Steam och Blizzard har vid flera tillfällen slagit till med ”bannhammern” som den kallas. De oturliga som upptäcks och drabbas kan få allt mellan några timmar till permanent avstängning från ett spel, eller ett helt konto. Om det sker är enda sättet att spela igen att registrera ett nytt konto och köpa berörda spel på nytt.

Har du varit med om fuskare och vad tycker du om att det finns de som använder aimbots och wallhacks? Kommentera och berätta!