Amazon kräver att deras förare godkänner övervakning med AI om de vill behålla jobbet. Annars hotar företaget med att sparka alla som säger nej till övervakningen.
Det handlar om kameror i bilarna som används för att transportera paket. Kameror som använder AI för att identifiera när förarna är distraherade eller trötta bakom ratten.
Lästips: Amazon i blåsväder redan innan lanseringen i Sverige – stäms av Unionen
Webbsajten Vice är först med att rapportera om nyheten. De skriver att alla förare som arbetar för Amazon i USA måste skriva på ett så kallat ”biometriskt samtyckes”-avtal.
I det godkänner föraren bland annat att Amazon samlar in en extrem mängd personlig data om både personen och hur fordon framförs under leveranser.
Exempel på data är position och rörelsedata, acceleration, hastighet, inbromsningar, svängar, distans till framförvarande fordon och hur långt bilen har rört sig.
Amazon vill också ha rätten att samla in data om eventuella trafikförseelser. Bland annat när fordonet anses ha för hög hastighet, om föraren inte stannar vid en stopp-skylt och när bältet i bilen inte används.
Kameror som spelar in hela tiden – extrem övervakning
Med kameror som hela tiden spelar in vad som pågår i fordonen kan Amazon hela tiden hålla koll på sina förare. Det betyder också att företaget potentiellt kan mikrohantera leveranser ner på sekundnivå om de vill.
Och hela tilltaget har gjort en del förare riktigt arga. Det pratas bland annat högt om integritetsbrott. Att Amazon vill kontrollera, inte hjälpa.
Amazon i sin tur menar att de fokuserar på säkerhet och att kamerorna de tänker ”rulla ut industriledande kamerabaserad säkerhetsteknik över hela fordonsflottan”. De säger också att ”teknologin kan ge förarna varningar i realtid så att de är säkrare på vägen”.
Vi kan lugnt säga att Amazon är ökända för att övervaka och pressa sina anställda, ofta bortom bristningsgränsen. Att övervaka dem med kameror och AI lär knappast bättra på företagets redan dåliga rykte på det här området.
För mer och detaljerad information om nyheten kan du läsa här och här.
Lämna ett svar
Visa kommentarer