Amazon Music har 55 miljoner användare

amazon music logo

Amazon Music är knappast en välkänd musiktjänst i Sverige, men globalt växer tjänsten snabbt i styrka. Idag har Amazon Music 55 miljoner användare, och de flesta är betalande prenumeranter – om vi ska tro Amazon.

Vad har hänt?

Steve Book som är huvudansvarig för musiktjänsten Amazon Music har sagt till Financial Times att tjänsten passerat 55 miljoner användare. Enligt Steve Book är den absoluta merparten betalande prenumeranter, trots att Amazon Music har en reklamfinansierad gratisvariant.

Hur står sig Amazon Music mot Apple Music & Spotify

Så hur står sig 55 miljoner användare mot tunga konkurrenter som Apple Music och Spotify?

Förra sommaren avslöjades att Apple Music hade 60 miljoner prenumeranter medan Spotify i september hade 113 miljoner betalande prenumeranter (totalt 248 miljoner inklusive gratislyssnare).

Vad gör att Amazon Music växer snabbt idag

Spotify var den stora gnistan som marknaden behövde för att på allvar uppskatta strömmad musik. Och tjänsten har bitit sig fast som frontnamn för strömmad musik.

Apple Music har en stor fördel i att Apples ekosystem med miljontals mobiltelefoner, datorer, AirPods och mediaspelare.

Amazon Music har en annan fördel – och det är Amazon. Världens största onlinehandel som varje dag växer sig allt större. Och med hela sju olika prenumerationsnivåer samt 50 miljoner låtar är Amazon Music ett starkt alternativ.

Amazon har en lång historia av musikförsäljning

Amazon är knappast nybörjare på musikförsäljning. Företaget var snabbt på bollen med CD-skivor under 90-talet och har länge sålt MP3-filer som ett komplement.

Strömmad musik började Amazon med jämförelsevis sent. Först under senare delen på 2016, där Apple började redan i mitten på 2015 och Spotify långt tidigare under sommaren 2011.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.