AirPods 3 kanske inte släpps så tidigt som vi först trott. Enligt uppgift skulle nya modellen lanserings under 2021 års andra kvartal. Nu säger dock kända analytikern Ming-Chi Kuo att det inte kommer att ske.
Massproduktion av AirPods 3 sägs nu släppas först under årets tredje kvartal. Ett stort hopp från april månad alltså. Och det hela sätter Apple i en väldigt obekväm position.
Lästips: Ny AirPods Pro-modell i april
Det är oklart om AirPods 2 fortsätter att säljas efter att den efterföljande modellen börjar massproduktion. Om så bli fallet väntas priset vara klart lägre än AirPods 3, vilket i sin tur gör att den äldre modellen riskerar att kannibalisera på försäljningen.
AirPods 2 kan påverka försäljningen av AirPods 3 rejält
Enligt Ming-Chi Kuo kan det röra sig om en skillnad på hela åtta procentenheter där AirPods 2 står för 39 procent av alla sålda AirPods under 2021, istället för 31 procent om produktionen upphör.
Samtidigt säger Kuo att han beräknar en fortsatt fallande försäljning för AirPods-serien.
Där hela AirPods-segmentet nådde 90 miljoner skeppade exemplar över hela serien under 2020 så kan 2021 stanna på betydligt lägre 78 miljoner exemplar. Ett tapp på runt 13 procent. Och någon hjälp av AirPods Max får inte siffrorna då lyxhörlurarna bara väntas skeppas i runt en miljon exemplar årligen.
Lästips: 12 saker du måste veta om AirPods Max – innan du köper hörlurarna
Anledningen till att försäljningen minskar? Nej, det är inte situationen med corona-pandemin.
Istället säger Kuo att konkurrenterna blir allt bättre på att erbjuda en bra användarupplevelse samtidigt som det finns en stor mängd billigare alternativ till AirPods-serien. Och samma anledning gör att HomePod och HomePod Mini har lägre försäljning än väntat.
Svårt att locka användarna till att skaffa AirPods Pro
Inte heller verkar det finns någon stor vilja att uppgradera från AirPods 2 till AirPods Pro heller.
”In terms of high quality, while AirPods Pro’s low latency is about 50% improvement vs. AirPods 1 and 20% improvement vs. AirPods 2, and it offers active noise cancellation, sales results show that consumers are not very willing to spend more than US$100 to buy the selling points of AirPods Pro.”
Ming-Chi Kuo fortsätter med råd till Apple om företaget ska kunna öka sin försäljningen framöver
AirPods-serien måste få fler innovationer på hårdvarusidan, bland annat med större hälsorelaterade funktioner. Det är vad som främst särskiljer AirPods-serien från liknande, konkurrerande hörlurar idag.
Om det räcker åter står att se. Vad tror du?
Lämna ett svar
Visa kommentarer