Utvecklarna av No Man’s Sky vägrar prata om Xbox

No Man's Sky

No Man’s Sky finns idag till Playstation 4 och PC — men användare av Microsofts konsol har snällt fått finna sig i kylan. Något som potentiellt kan komma att ändras i framtiden.

Med Xbox One S nyligen släppt och superkonsolen Scorpio bekräftad till 2017 så finns helt klart anledningar för Hello Games att släppa No Man’s Sky även till dessa konsoler.

Problemet är bara att spelet är delvis finansierat av japanska speljätten Sony och vi kan ju gissa oss till hur populärt en Xbox-version har varit hos dem. En vild tanke är att de får magsår bara av någon skulle nämna möjligheten.

Och kanske är det därför som frontfiguren Sean Murray varit mycket försiktig med alla frågor som rört No Man’s Sky till Xbox-konsolerna. När The Daily Star pressade honom om svar fick de tillbaka att han inte ens var säker om han fick prata om det.


Lästips: Nya drivrutiner för No Man’s Sky från Nvidia — 372.54 WHQL är här


Här är den stora nackdelen med att utvecklare tar emot pengar från företag som Sony och Microsoft. De kan utveckla världens bästa spel men om det är låst till en specifik konsol får den aldrig samma uppmärksamhet och glatt mottagande som speltitlar spridda över flera plattformar.

No Man’s Sky får mediokra betyg på PC

För Hello Games svider det extra mycket eftersom No Man’s Sky bara har fått mediokra betyg på PC. Mängder av buggar drar ner upplevelsen och trots buggfixar som släppts har utvecklarna fortfarande mycket kvar att göra innan de börjar få rätt på alla problemen.

De med en Playstation 4 kommer betydligt lättare undan i sammanhanget. Och med tanke på att Xbox One S och Playstation 4 till stor del använder samma hårdvara finns inget som stoppar Hello Games från att ta fram en version för Microsofts konsoler. Inget mer än Sony i alla fall.

Faktum är att filerna till spelet innehåller tydliga referenser till Microsofts konsoler. Xbox 360 finns med på flera stället vilket pekar på att Hello Games åtminstone sneglade åt det hållet. Men med så många års utveckling för No Man’s Sky vore det mer än troligt att Microsoft fanns med i bilden i de tidigare dagarna av utvecklingen.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.