Det går riktigt bra för AirPods Pro 2. Försäljningen av de populära efterföljarna till AirPods Pro har ökat Apples marknadsandelar i hörlurskategorin. Och trenden ser ut att fortsätta uppåt.
Det är analysfirman Canalys som gjort en bedömning av läget på marknaden för hörlurar. I sin analys menar de att Apple nu står för 43 procent av marknadsandelarna för True Wireless Stereo-segmentet.
Här är nyckelsiffror som Canalys rapporterade om Apples försäljning av hörlurar:
- Antalet skeppade hörlurar ökade från 17,8 miljoner i Q3 2021 till 23,8 miljoner i Q3 2022
- Den årliga tillväxten för Apple i kategorin True Wireless Stereo var 34 procent
- Apples marknadsandelar ökade från 24,6 procent till 30,9 procent
Där Apple stärker sin dominans på marknaden och ser ökad försäljning så har närmaste konkurrenten Samsung en helt annan verklighet att slåss mot. Den sydkoreanska tillverkaren har nämligen sett en minskning i antalet leveranser med 25 procent enligt Canalys.
Totalt sett växte marknaden för True Wireless Stereo-hörlurar med sex procent under tredje kvartalet 2022. Samtidigt minskade intresset för smarta högtalare för andra kvartalet i rad.
Det är inte bara Samsung som får kämpa. Även andra tillverkare som Sony, Jabra och JBL har det tufft just nu. De har gått ut hårt med rabatter för att öka intresset för sina produkter, men ändå drar Apple ifrån. Samsungs tillväxt minskade från år till år med -15 procent, Xiaomi tappade det dubbla med -31 procent och även Skullcandy backar, även om det är marginellt.
En intressant detalj är att tillverkaren boAt har ökat sin närvaro på marknaden med 50 procent. Antalet skeppade hörlurar är fortfarande jämförelsevis få, 4.1 miljoner under tredje kvartalet 2022, men de är en uppstickare att hålla koll på.
Via 9to5mac
Lämna ett svar
Visa kommentarer