En ny dag, nya problem med Apples senaste prylar. Den här gången AirPods Pro 2 som verkar ha allvarliga problem med hur lurarna synkroniserar, både med varandra och mobiltelefonen.
Enligt användare som drabbats så tappar vänster och höger hörlur synkroniseringen med varandra. Vilket betyder att du får samma ljud till båda, men vid olika tillfällen, vilket så klart låter helt tokigt.
Ett annat problem är att ljudet tenderar att vandra mot bara den ena luren, så att ljudet blir högre i ena och svagare i den andra. Här är några exempel på vad användarna upplever.
Det här säger användarna om problemen med AirPods Pro 2
En användare säger till webbsajten 9to5mac att hen har testat två olika exemplar av AirPods Pro 2, men med samma resultat – att ljudet ”är helt överallt ibland”. Att ljudet ibland komprimeras hårt, och sen plötsligt höjs volymen oförklarligt.
Nästa användare säger att dennes AirPods Pro 2 tappar synkroniseringen efter att annonser visas i YouTube-appen. Här faller den ena luren något efter den andra vilket ger obehaglig obalans.
Och en tredje menar att ljudet sakta går mer mot den vänstra luren innan det blir helt tyst. Att stoppa och starta uppspelningen på lurens stjälk fungerar ibland, men att ljudet då kan vara ur synk.
En fjärde användare menar att hen länge trodde att problemet var att ena luren släppte från örat, men även med väl åtsittande lurar så fortsatte ljudet att styra mot ena luren.
Kan vara ett problem med brusreduceringen / adaptiva transparensläget
En användare säger att det kan röra sig om en dålig implementation av brusreduceringen och/eller det adaptiva transparensläget.
Båda använder mikrofoner på båda lurarna för att fungera korrekt och rent spekulativt kan det vara något där som krånglar. Att mjukvaran och hårdvaran inte leker lika bra ihop som Apple hade hoppats.
Det verkar inte vara rumsligt ljud som ställer till det i alla fall. I samtliga uttalade fall så menar användarna att både Spatial Audio och huvudspårning är avstängt, så det är sannolikt inte anledningen.
Apple har inte bekräftat problemen
I skrivande stund har Apple inte gjort ett öppet uttalande om problemen.
Vi vet alltså inte om det är ett fysiskt problem med hårdvaran, ett problem med mjukvaran som kan fixas med en uppdatering, eller om hela hörluren måste bytas ut.
Tills Apple har kommenterat problemen eller användarna säger att de har försvunnit så kan det vara en god idé att avvakta med ett köp av AirPods Pro 2. Åtminstone för en period framöver tills mer information finns.
Många och stora problem med iPhone 14-serien & AirPods Pro 2
Apple har haft en tuff period sedan lanseringen av iPhone 14-serien, Watch Series 8 / Ultra och AirPods Pro 2 släpptes.
Problem efter problem har rapporterats och det är så illa att Apple – på kort tid – tvingats släppa tre mindre uppdateringar till iOS och watchOS med buggfixar.
De två senaste just nu är iOS 16.0.3 och watchOS 9.0.2 – båda med bara buggfixar och optimeringar, men inga nya funktioner eller större förbättringar.
Lanseringarna är en tydlig vink om hur viktigt det är att inte köpa prylar direkt efter lanseringen, inte ens av ett så stort och populärt företag som Apple. Det är bättre att vänta några veckor – och av flera skäl.
- Priserna kan hinna gå ner lite så att du sparar pengar
- Recensenterna har fått chansen att göra utförliga tester
- Användare som köper tidigt kan rapportera om problem så att du vet före ett köp
Tänk på att problemen inte drabbar alla användare. Du kan köpa AirPods Pro 2 och inte märka ett enda problem om du har tur. Det är lite upp till slumpen helt enkelt.
Lämna ett svar
Visa kommentarer