Normalt så rekommenderar vi att du installerar nya uppdateringar till dina prylar och mjukvarar så fort det går. I fallet med en nyare uppdatering till Orbi-serien från Netgear däremot så är det bra om du INTE installerade den.
Det var i slutet på april (2022) som Netgear släppte ny firmware till modellerna RBR750, RBS750, RBR850 och RBS850 i Orbi-serien. Firmware-versionen var 4.6.8.2 och innehöll de sedvanliga buggfixarna man kan vänta sig.
Lästips: Netgear Orbi Pro SXK50 – tri-band mesh-router med WiFi 6 (2022)
Den som installerade uppdateringen på sin WiFi- eller Mesh-router fick dock inte bara buggfixar och säkerhetsfixar. Det följde även med en otrevlig bugg på köpet som låste ute användarna från administratörssystemet.
Det gick helt enkelt inte att komma åt inställningarna, varken via webbläsaren eller Netgear Orbi-appen på en mobiltelefon. Däremot gick det fortfarande att ansluta till nätverket som vanligt (alltid något, eller hur?).
Netgear behövde hela två veckor på sig att förstå att något var fel. Två veckor utan administratörsåtkomst för den som drabbades. För en del i alla fall; i vissa fall kunde problemet lösas med en fabriksåterställning, men vem vill gå igenom den processen i onödan?
We are aware of an issue affecting the Orbi RBK85x and RBK75x Series Mesh WiFi 6 Systems. Some customers can no longer access or manage their Orbi systems through the Orbi app or the web user interface. A factory reset usually resolves this issue. We are working to understand the root cause and identify an alternative recovery method that doesn’t require a factory reset.
Netgear
Till slut drog Netgear tillbaka uppdateringen helt så att fler inte skulle drabbas. En så kallad patch (mindre uppdatering) löste problemet och rullar just nu ut till alla enheter.
Netgear har i skrivande stund inte berättat varför problemet uppstod från första början. Vi hoppas på en bra förklaring och att Netgear har en process på plats för att det inte ska hända igen.
Via TechRadar
Lämna ett svar
Visa kommentarer