Under det senaste året har vi sett ett visst skifte i hur casinon online väljer att marknadsföra sig själva. De reklamer och annonser som tidigare förlitade sig kraftigt på lockelser om spelbonusar har i allt högre utsträckning ersatts av incitament med fokus på en smidig och enkel spelupplevelse. Anledningen till skiftet har sina förklaringar och det kan vara intressant att kika på vad som ligger bakom ändringen av strategi, samt de teknologiska följderna av det nya tillvägagångssättet.
En tydlig strategi från aktörerna på marknaden
Fler och fler aktörer på marknaden för casinospel online väljer att lyfta fram enkelheten med vilken du kan spela på deras casinon. Besöker du www.casinoguide.se kan du till exempel se att en hel del gamla, men framför allt många nya casinon, har namn som på något sätt anspelar på snabbhet och smidighet.
Att betona smidigheten är förvisso ingenting nytt i casinovärlden, men under den senaste tiden har strategin tagit en allt större plats inom casinos marknadsföring. En av anledningarna till att många online-casinon valt att riktat mer fokus på bekvämlighet i spelandet beror på den nya spellagen som trädde i kraft 1 januari 2019. I och med de nya reglerna blev möjligheterna att erbjuda bonusar till spelare betydligt mindre. Även om många aktörer fortfarande förlitar sig på att marknadsföra sina bonusar så har det behövts fler metoder för att behålla och locka till sig spelare. Bekvämlighet för spelaren har följaktligen blivit något som flera av aktörerna har valt att lyfta fram mer än tidigare.
Smidiga och enkla betalmetoder
Den allra tydligaste utvecklingen, som skett i samband med förändringen, är det ständigt växande antalet betalmetoder och uttagsmöjligheter. Swish har blivit en standardmöjlighet för insättningar och mellanhandssidor för både uttag och insättningar blir allt vanligare. Dessutom är det fler och fler casinon som öppnar för möjligheten att betala med kryptovalutor, som till exempel bitcoin.
De traditionella betalningsmetoderna är fortfarande vanliga, och då främst kortbetalning. Med de ständigt nya insättningsmetoderna börjar dock kontoöverföring att bli en allt mer förlegad betalmetod som minskar i popularitet.
Enkel registrering med BankID
Utöver snabba insättningar och krångelfria uttag så är registreringen något som casinon jobbar aktivt med. Registreringen ska helst ske i så få steg som möjligt och, så klart, inte ta någon tid.
Med traditionell kontoregistrering krävs ofta flera steg för att bekräfta sin identitet och autentisera kontot, för att inte tala om krångliga lösenord som måste kommas ihåg. BankIDs inträde på marknaden har gjort det betydligt enklare för spelare en testa olika casinon online. I stället för flerstegsregistreringar så räcker det att logga in med sitt BankID. Även undvikandet av att behöva skapa ett konto är någonting som många aktörer väljer att döpa sig efter och marknadsföra. Utvecklingen i casinovärlden går framåt i rasande tempo. Alternativen på nätet är nästan oändliga och det blir att svårare för enskilda casinon att sticka ut ur mängden, så vi lär få se nya teknik- och marknadsföringstrender dyka upp inom en snar framtid. Vad det framtida fokuset blir, återstår att se.
Lämna ett svar
Visa kommentarer