World of Warcraft: Shadowlands kan ha stöd för Nvidia RTX och DirectX 12. Det skulle bidra till mycket bättre visuella effekter i spelet – och vara en stor fjäder i hatten för grafikkortstillverkaren Nvidia.
- Kan få raytracing-stöd – men räkna inte med omvälvande grafiska förändringar
- AMD har inte raytracing-stöd i sina grafikkort
- World of Warcraft har begränsat stöd för DirectX 12 idag
- Lästips: World of Warcraft har uppdaterats med optimeringar för DirectX 12
World of Warcraft: Shadowlands är nästa stora expansion till det fortsatt populära MMORPG-spelet World of Warcraft. Expansionen kommer att under 2020 vid ett i skrivande stund okänt datum.
Blizzard brukar inkludera en del visuella förbättringar i varje ny expansion, och World of Warcraft: Shadowlands verkar inte vara undantagen. Enligt uppgifter direkt från Blizzard så kan spelet få stöd för två riktigt tunga tekniker.
Och dessa tekniker är raytracing från Nvidia samt DirectX 12. Åtminstone om vi ska tro Blizzard-profilerna Michael Bybee och Patrick Magruder som intervjuats av webbsajten MMO-champion.
Raytracing och fullt DirectX 12-stöd till World of Warcraft
Nvidia har arbetat hårt med att marknadsföra raytracing-funktionaliteten i företagets grafikkort. En teknik som kallas RTX och som idag har extremt liten spridning på spelmarknaden.
Om World of Warcraft kan ståta med RTX-stöd under 2020 så kan det svänga intressenter som egentligen planerat att köpa Navi-baserade grafikkort från AMD – grafikkort som är mer prisvärda än motsvarande RTX-modeller från Nvidia.
Det är idag oklart huruvida raytracing faktiskt implementeras och vad omfattningen i så fall skulle se ut. Räkna inte med några överdådiga visuella förbättringar, utan snarare subtila förbättringar som ger World of Warcraft ett litet grafiskt lyft.
En annan förbättring är fullt stöd för DirectX 12. Ett API-ramverk som fungerar med alla nyare grafikkort från Nvidia och AMD.
Det skulle bidra med många nya funktioner och API:er som gör att World of Warcraft bättre kan använda modern hårdvara. En funktion som spelet inte stöder idag men som skulle kunna användas med fullt DirectX 12-stöd är multi-threading på moderna processorer.
Lämna ett svar
Visa kommentarer