780 miljoner skadliga annonser stoppades under 2015

Google Logo

Google blockerade otroliga 780 miljoner dåliga annonser från att visas under förra året. Det är en kraftig ökning från 2014 där siffran stannade på betydligt lägre 524 miljoner annonser.

Siffrorna kommer från en officiell rapport som Google släpper varje år för att presentera uppgifter kring sin annonsverksamhet. I rapporten går Mountain View-företaget också igenom strategier och möjligheterna att stoppa dåliga annonser som riskerar säkerheten för besökande användare.

Bland annat rör det sig om annonser vars syfte är att hitta sårbarheter i webbläsaren och när sådana hittas försöka installera så kallad malware; ett samlingsnamn för skadlig kod. Förra året identifierade Google fler än 10 000 webbsajter och 18 000 konton som användes för att sprida malware och alla har blockerats av företagsjätten.

Annonser lurar betraktarna med falska meddelanden

I rapporten går även att läsa om hur Google blockerat fler än 12,5 miljoner annonser enbart designade för att lura på besökare mediciner av olika slag. I det här fallet mediciner som antingen är direkt farliga eller kopior av befintliga mediciner men utan någon positiv verkan.

Google har även identifierat fler än 17 miljoner annonser vars syfte är att lura betraktaren att något är fel med datorn. Det kan vara grafiska annonser som visar påstådda systemfel, varningar och liknande. Det är faktiskt ett minskat antal från 2014 då Google stoppade 43 miljoner annonser istället.

I takt med att Googles annonsverksamhet blir allt mer inriktad på mobila enheter så justeras även rapporten därefter. 2014 års rapport hade inte ens med mobila enheter i beräkningarna medan den för 2015 har stor fokus på hur blockeringen ser ut för mobila sidan.

Fler än 25 000 mobila applikationer har stoppats för att de visat annonser med skadliga eller felaktigt innehåll. Två tredjedelar av dessa var dessutom placerade på ett sätt så de uppmuntrade till felaktiga klick genom visning nära knappar och dylikt, vilket inte är tillåtet enligt reglerna.

Google arbetar för ett snabbare internet

Google arbetar ständigt för att öka hastigheten över internet och man har gjort det på flera olika sätt för att användarna ska dra nytta av fördelarna utan att se hela baksidan. Bland annat genom att erbjuda webbläsaren Chrome, egna DNS-servrar och SPDY-protokollet (en ersättare / ett komplement till välkända HTTP).

Då Google huvudsakligen lever på att visa annonser så arbetar företaget med att ständigt utveckla hur de visas utan att påverka besökarnas upplevelse negativt. Ett minst sagt tufft arbete med tanke på att annonsblockerare har blivit otroligt populärt efter att Apple implementerat stöd för sådana applikationer i iOS 9.

Det blir inte heller lättare när kända Mozilla tillkännager nya webbläsaren Brave vars syfte är att blockera så många annonser som möjligt – och sedan infoga sina egna. Om Brave blir populär kan det få mycket stora konsekvenser för Google men frågan är om den stora massan lyckas ta till sig webbläsaren när Chrome, Firefox, Opera, Safari och Edge har så stor marknadsandel idag.

Hur Google ska lyckas arbeta för att visa fler annonser samtidigt som man inte vill slöa ner internet återstår att se, men en sak är säker och det är att annonser är här för att stanna.