7 tips på små ändringar som ger stora resultat

Success Go Get It

Ibland är det de allra minsta tipsen och idéerna som gör att man åstadkommer stordåd.

Några minuter av dagens 24 timmar är allt som behövs och givetvis behöver man inte göra om hela sitt liv direkt. Börja gå en runda efter jobb varje dag, meditera några minuter om dagen eller läs en bok.

Här tipsar vi om sju praktiska små ändringar som kan ge stora resultat. Har du egna tips? Skriv gärna en kommentar och berätta längst ner under artikeln.

1. Gå upp när du bestämmer att du ska gå upp

Det är en sak att ställa larmet för när man ska gå upp på morgonen och en annan att faktiskt gå upp när klockan ringer. Om du inte går upp när klockan ringer betyder det att du, redan innan du har lämnat sängen, har brutit ditt första löfte för dagen.

Vet du med dig att det är svårt att komma upp kan du ställa två larm där det ena är placerat en bit från sängen. Går du och lägger dig sent om kvällarna? Se till att komma i säng tidigare för att inte behöva kämpa på morgonen.

Det är ibland en utmaning att sova ordentligt om nätterna. Med rätt motion om veckorna, svalare temperaturer i sovrummet och rutiner för sänggång blir det lättare.

2. Ät ordentligt under dagen

Det är viktigt att få i sig ordentligt med energi under dagen. Börja därför med en ordentlig frukost som gör att du står dig fram till lunch oavsett vad dagen har att erbjuda.

Detsamma gäller alla dagens måltider. Det finns alltid tid för mat och känner du att dagen blir så stressig att maten får läggas åt sidan, då är det dags att se över planeringen.

Använd gärna lunchen till att umgås. Varför inte någon som du sällan träffar eller en kollega som du kan utbyta idéer med. Eller bara ta det lugnt och slappna av under måltiden. Stressa ner.

3. Skriv ner tio idéer varje dag

När du har kommit upp från sängen och ätit en bra frukost är det dags att bli kreativ.

Skriv ner tio idéer under dagen och spara dem. För varje dag växer din idébok och efter några veckor har du ett ordentligt bibliotek. Ett tips är att skaffa en ordentlig journal eller anteckningsbok för ändamålet.

Ta med dig en vart du än går och skriv ner alla idéer som dyker upp. De behöver inte vara långa utan kan sträcka sig över en mening eller två.

Det viktiga är att du skriver varje dag. Med alla sannolikhet blir det upprepningar då och då, ibland kommer det att vara svårt att komma på nya och vissa dagar glömmer du att skriva.

Och det gör absolut inget. Så länge du fortsätter att skriva. Och skriva.

4. Läs i 30 minuter varje dag

Underskatta aldrig en bra bok. Speciellt inte om du läser faktaböcker. 30 minuter om dagen gör att du kan ta dig igenom en normallång bok på några veckor. En bok per två veckor ger 24 böcker om året. Hur många böcker läser du idag?

Är dagarna helt fulla med saker som måste göras kan du passa på att läsa på tåget eller bussen, när du är på toaletten eller den sista halvtimmen innan sägen kallar.

Om inte 30 minuter fungerar, läs i 10 eller 20 minuter. Så länge du sätter dig ner en liten stund varje dag och öppnar en bok. Gör det till en vana och håll dig till den. Kanske får du tips som kan användas till de tio dagliga idéerna?

Lifehacker har något riktigt bra tips i sin artikel ”Hur man läser en hel bok på bara en dag”. Det är en tämligen lång artikel, men den är läsvärd och du får flera utmärkta tips på hur du läser mer och effektivare.

5. Håll dig i fysisk form

Stillsittande är på väg att bli vår tids folksjukdom. Om det inte redan är det.

Försök att träna åtminstone två gånger i veckan, gärna på gym, och med raska steg gå på promenad varje dag. Kan du lämna barnen med cykel istället för bil? Är affären så nära att du kan gå och handla?

Att spendera timme efter timme framför en skärm har en negativ effekt på kroppen som måste motverkas. Forskning visar att de som tränar regelbundet är bättre på kreativt tänkande.

En annan detalj som många missar är kroppshållningen. Tänk på att sitta rätt vid datorn så att kroppen påverkas minimalt. Sträck på dig regelbundet, ta pauser och rör på kroppen. Effekten är omedelbar men det fungerar bäst med tiden.

6. Meditera i 15 minuter

Mediatation kan låter flummigt hos en del men det är ett bra sätt att släppna av under dagen, eller på kvällen innan sänggående. Många har vittnat om vilken positivt effekt daglig meditation haft på deras vardag.

Det är ett bra sätt att rensa huvudet och fokusera på det som är viktigt för stunden, dagen eller livet.

En kvart om dagen är inte lång tid, så varför inte prova och se vad mediatation kan göra för dig? Välj en tid som passar och försök hålla den stunden helig. Är det på jobbet mellan rasterna, innan sängen eller någon annan tid?

7. Reflektera under dagen innan du lägger dig

Den kanske viktigaste punkten i hela listan. Gå igenom vad du har gjort under dagen och allt som behövs är fem minuter av din tid. Reflekter över dagens val och fundera på vad du kunde ha gjort annorlunda.

Och vad som du har gjort bra. Vilka var de bästa stunderna? Det viktiga är att du tar lärdom av vad varje dag har att erbjuda så du kan bli bättre på det du gör och i dina beslut.

Utan reflektion finns ingen riktigt riktning på livet.