300 miljoner aktiva användare av Windows 10 säger Microsoft

Windows 10 Logo

Windows 10 fick aldrig den succéstart som Microsoft hoppats på. Lanseringen kantades av kontroverser och kritiska röster kring hur företaget marknadsförde sitt operativsystem, och användarna av tidigare Windows-versioner var inte alls lika taggade på att byta som Microsoft hade hoppats på.

Vägen mot en miljard datorer med Windows 10 är till synes fortsatt lång, men med 400 miljoner installationer på datorer och telefoner får operativsystemet ändå sägas ha gått förvånansvärt bra. Speciellt med 300 miljoner aktiva dagliga användare som använder Windows 10 minst 3,5 timme varje dag.

Även om Windows 10 kanske inte spreds fullt så snabbt som Microsoft initialt hoppats på så är det ändå det snabbast växande operativsystemet hittills för det Redmond-baserade företaget. En liten vinst i sig själv alltså.

Och Microsoft planerar att öka på antalet med nya Windows 10 S som är tänkt att vara en konkurrent till ChromeOS. Mottagandet har hittills varit avvaktande från marknaden, men det återstår att se hur den faktiska försäljningen ser ut när de första bärbara datorerna med Windows 10 S släpps senare under 2017.

“What Windows 10 S does is all of Windows as you know it, so you can do things like VR, 3D, pen and ink, but you get the two benefits: you get just the apps that come from the Store — so you get that safety, the security, and the performance. But you get none of the drawbacks of Chromebooks, so you get to work offline, you get full Office, you get the ability to run Minecraft, you get some really rich experiences, and that’s how it sets us apart.” — Yusuf Mehdi, Microsoft

Samtidigt ökar Windows 10 stadigt i antal användare. Delvis på grund av Microsofts stadiga nergradering av äldre versioner som inte längre får uppdateringar, delvis tack vare företag som tar steget från äldre versioner till Microsofts senaste.

I juni förra året hade Windows 10 en beräknad marknadsandel på strax över 19 procent. Hoppar vi till april i år stannar siffran på över 26 procent. Siffrorna gäller bara för desktop så det totala antalet med spelkonsoler, surfplattor, mobiltelefoner och andra enheter inräknat är högre.

Microsoft kommer fortsätta spridningen av Windows 10 och även om mobiltelefoner inte blev någon lyckad satsning har företaget en hel del annat i tankarna. Xbox Scorpio är exempelvis en indikation på vart företagets fokus ligger, precis som Surface Studio och Surface Laptop.

Vad tror du är nästa stora satsning från Microsoft för Windows 10?

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.