Microsoft påstår att Xbox One får ökad prestanda med hjälp av ett molnbaserat nätverk. Redan innan de officiella uppgifterna släpptes för Redmond-företagets konsol och Sony Playstation 4 så viskades det om att den senare skulle få betydligt bättre specifikationer, och så här i efterhand så visade det sig också vara korrekta uppgifter. Playstation 4 slår åtminstone på pappret betydligt hårdare än Xbox One, trots att Microsoft i sista minuten gav sin konsol ett antal välbehövliga optimeringar.
För att hjälpa Xbox One ytterligare med prestandan så kommer man att aktivera ett enormt molnbaserat nätverk vars enda uppgift är att hantera olika beräkningar. Detta ska enligt Microsoft-profilen Phil Harrison ge en bättre spelupplevelse med förbättrad grafik, ljussättning och fysik. Den här typen av lösningar i en skala som Microsoft måste upp i för att hantera miljontals spelare har aldrig någonsin gjorts – så det är en fenomenal lösning som måste till om det ska fungera.
“It’s also about cloud processing and AI. This is where some of the computational effort of a game can be offloaded to the dedicated CPUs on the cloud, to make your game experience even better, better graphics, better lighting, better physics. – Phil Harrison under Eurogamer Expo
Om Microsoft misslyckas med att uppfylla spelarnas krav så blir det en väldigt lång och tung uppgift för PR-avdelningen att minska slaget mot företaget. Sony har kämpat under många år med stora förluster där Playstation 3 till stor del varit bidragande till de röda siffrorna och med 7-10 år till nästa stora lansering (Microsoft påstår att Xbox One ska ha en livslängd på minst tio år) finns inga utrymmet för misstag. Xbox One måste fungera klockrent direkt vid lansering. Moln eller inte moln.
Lämna ett svar
Visa kommentarer