Hoppsan, här gick det allt lite snett. Efter att användare installerat uppdateringen till KB5013943 så kraschar Windows 11 med en så kallad Blue Screen of Death. Enligt säkerhetsfirman Sophos så är anledningen bristfälliga drivrutiner som används av antivirusprogram.
Den som drabbats av problemen med KB5013943 har två temporära lösningar att prova idag. Det ena är att avinstallera uppdateringen och den andra är att döpa om systemfilen hmpalert.sys. Sophos har detaljerade guider för hur du gör på sin supportsida.
Om du har Sophos säkerhetsmjukvara på datorn så bör den ha fått en uppdatering som fixar problemet den 15 maj 2022. Du kan verifiera uppdateringen genom följande:
- När du öppnar Sophos mjukvara så ombeds du att starta om datorn
- Öppna Utforskaren och navigera till C:\Windows\System32\drivers
- Hitta hmpalert.sys > Högerklicka på den > Välj Egenskaper > Detaljer
- Säkerställ att versionen är 3.8.4.46
Har datorn redan den senaste uppdateringen till systemfilen, men ändå så kraschar den? Här är fixen du behöver.
Så här fixar du BSOD med KB5013943
Avinstallera uppdateringen
- Vänta tills systemet visar en BSOD-skärm och startar om automatiskt
- När tre tillfällen har passerat visas en reparationsdialog på skärmen
- Klicka på ”See advanced repair options”
- Välj Troubleshoot > Advanced options > Uninstall Updates
- Välj ”Uninstall latest quality update”
Döp om systemfilen hmpalert.sys
- Vänta tills systemet visar en BSOD-skärm och startar om automatiskt
- När tre tillfällen har passerat visas en reparationsdialog på skärmen
- Välj Troubleshoot > Advanced options > Command Prompt
- Skriv: cd c:\windows\system32\drivers
- Tryck Enter
- Skriv: ren hmpalert.sys hmpalert.old
- Tryck Enter
- Skriv: Exit
- Välj att fortsätta > Starta om systemet
Lämna ett svar
Visa kommentarer