Warner Bros. Discovery tappar miljoner prenumeranter (2023)

film projektor
Foto: Alex Litvin, Unsplash

Warner Bros. Discovery tappar miljoner prenumeranter. Enligt de senaste siffrorna har 1,8 miljoner prenumeranter försvunnit från HBO Max, Discovery+ och helt nya tjänsten Max.

Det betyder att Warner Bros. Discovery nu ”bara” har 95,8 miljoner prenumeranter globalt räknat. Ner från 97,6 miljoner under andra kvartalet.

Anledningen till att antalet minskar är inte nödvändigtvis att prenumeranterna är missnöjda med tjänsterna. Istället är det troligt att det sjunkande antalet har med överlappning av prenumerationer att göra.

Discovery+ tappar prenumeranter

Efter sammanslagningen av HBO Max och Discovery+ till Max så har runt 70 procent av HBO Max-prenumeranterna bytt till nya tjänsten redan första veckan. De som betalar för Discovery+ har inte varit lika villiga att stanna kvar.

Nämvärt här är att resultatet och minskningen i antalet prenumeranter sträcker sig från den 1 april till 30 juni. Först under tredje kvartalet får vi en större bild av hur stort tappet faktiskt är.

Antalet prenumeranter är fortfarande respektabelt många, men det är långt ifrån vad Netflix har. Netflix hade 238 miljoner prenumeranter vid senaste räkningen. Disney+ har runt 100 miljoner prenumeranter.

Warner Bros. Discovery gör miljardförluster

Vi är fortsatt optimistiska när det gäller vår avbelåningsstrategi och förväntar oss att vara tryggt under 4,0 gånger belånade vid årets slut och nå vårt mål på 2,5-3,0 gånger bruttoskuld vid slutet av 2024. [Det] ligger bra framför våra finansiella prognoser och har genererat positiv EBITDA under första halvåret av året.

David Zaslav

Warner Bros. Discovery tappar både prenumeranter och intäkter. Förlusterna för andra kvartalet ökade till 1.27 miljarder dollar, från 1.07 miljarder dollar under första kvartalet.

Mikael Anderberg är en veteran inom teknikvärlden med stor kännedom kring tillverkare, nya tekniker och produkter. Har mångårig erfarenhet från blogg- och it-världen vilken bidrar till utvecklingen av Tekniksmart tillsammans med andra entusiaster. Mikael har i grunden expertis inom fotografering och kamerautrustning, copywriter och content editing, och SEO. Läs mer om mig här.