YouTube har hittat nya sätt att hindra annonsblockerare från att fungera på sajten. Fler användare rapporterar att de får varningsmeddelanden om att annonsblockerare inte är tillåtna, och att de antingen måste köpa svindyra YouTube Premium eller tillåta annonser.
Verktyg som uBlock Origin och AdBlock har historiskt fungerat riktigt väl på YouTube. Nu verkar det som att katt och råtta-leken fortsätter med den senaste blockeringen av verktygen, och de behöver hitta nya sätt att identifiera och stoppa reklam på sajten.
Fortfarande fungerar verktyg som AdGuard hyggligt väl, och om du har en Android-telefon eller Nvidia Shield kan tredjeparts YouTube-appar som inte visar annonser överhuvudtaget vara en väg framåt. För stunden åtminstone. Även webbläsare som Brave fungerar riktigt bra, men det är bara en tidsfråga innan YouTube hittar sätt att kringgå deras annonsblockerare med.
Det ska sägas att YouTube gör ett viktigt jobb med att betala kreatörer på sajten för deras arbete, och det är självklart att alla som når en så hög nivå att de bör få betalat för vad de gör också ska få det. Problemet med YouTube är inte den specifika delen, utan att sajten tvingar över användarna till en dyr prenumeration med extrema mängder annonser. Det är inte längre ett val om man vill behålla sitt förstånd.
Den som inte vill betala riktigt dyrt för YouTube Premium, eller bara inte bryr sig om tillägget Music som ingår i prenumerationen, kan välja YouTube Premium Lite för några tior mindre varje månad. Premium Lite har dock inte bakgrundsuppspelning och andra, praktiska funktioner som vanliga Premium erbjuder. Dessutom har YouTube ökat antalet annonser som visas rejält även om du betalar för Premium Lite. Du kommer aldrig undan reklamen, även om du betalar.
Lämna ett svar
Visa kommentarer