Textmeddelanden försvinner på Galaxy S8 & Galaxy S8+

Bild: Samsung Galaxy S8 Plus

Det har inte varit speciellt många kontroverser kring mobiltelefonerna Galaxy S8 och Galaxy S8+ sen lanseringen tidigare i april. Men kanske har Samsung fått åtminstone en mindre sådan som retar gallfeber på användarna.

Enligt uppgift har ett större antal användare rapporterat om textmeddelanden (SMS) som helt inte dyker upp. Eller helt enkelt tar väldigt lång tid på sig innan de syns på telefonen. Det gäller inte bara telefonernas inbyggda meddelandeapp utan även tredjepartsappar.

Reddit ventilerar användarna sitt missnöje över den nya situationen och enligt uppgift ska problemet gälla samtliga större amerikanska mobiloperatörer. Det berör alltså Verizon, AT&T, T-Mobile och Sprint allra minst. Om även svenska användare påverkas är ännu oklart.

En del användare påstår att de löst problemet på just deras mobiltelefon genom en hel rad med olika knep. Från enklare tips som att bara stänga av Wi-Fi och Advanced Messages, till det mer extrema att göra en fabriksåterställning.

Tyvärr fungerar inte tipsen för alla användare, och Samsung har hittills inte kommenterat problemet. Så om du är drabbad och hoppas på en fix från den sydkoreanska tillverkaren lär du behöva vänta ett bra tag.

Och om du är drabbad rekommenderar vi att du undviker kommunikation via SMS och håller dig till tjänster som Messenger och dylika. Det kan givetvis bli knepigt om du använder tvåstegsverifiering med webbtjänster som skickar textmeddelanden, men förhoppningsvis är det inget större problem för den bredare massan med användare.

Vi hoppas så klart att det bara är en enkel fix från Samsung som behövs. Och att den kommer snabbt. Tills dess kan vi bara rekommendera andra meddelandetjänster och hålla tummarna.

Har du en Samsung Galaxy S8 eller Galaxy S+ och märker att SMS inte dyker upp som de ska? Skriv en rad och berätta om dina upplevelser!