Swish är öppet för nätmobbning och trakasserier

Om du inte vill ha kontakt med en person på sociala medier, e-post eller sms går det nästan alltid att blockera denne från att skicka meddelanden. Men visste du att betalningstjänsten Swish lämnar vägen öppen för mobbning?

Via Swish-appen i mobiltelefonen går det att skicka meddelanden till andra personer nästan helt fritt. Det saknas nämligen möjligheten att blockera personer från att ta kontakt eller skicka betalningar.

Enda sätten att slippa få meddelanden är att helt sluta använda Swish eller göra en polisanmälan. Det är först med en sådan som bankerna kan agera och det visar tydligt vilken bristfällig tjänst Swish är på den här punkten.

Nordeas pressekreterare Janina Pfalzer säger att det finns ett par fall där Swish-användare stängts, men också att det inte är vanligt. Till Aftonbladet säger hon att banken är mycket nöjd med sättet de löser problemet på och att hon inte kan svara på hur det blir i framtiden.

Om det här blir ett växande problem och bankerna inte implementerar en smart lösning i applikationen blir det ett tydligt exempel på hur de föredrar kunder framför att motverka nätmobbning. Vi hoppas så klart att de tar sig i kragen och faktiskt gör något mer praktiskt än bara kräva polisanmälan.

Swish är mindre säkert än kortbetalning

Nyheten om nätmobbning och trakasserier via Swish kommer bara kort efter att en annan fara med Swish rapporterades av Aftonbladet. Nämligen att betalningar med Swish är att likställa med kontant förskottsbetalning. Det är därmed betydligt mindre säkert än exempelvis kortbetalnign som ofta har vissa garantier.

Till Aftonbladet säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs, att det inte finns någon garanti att få pengarna tillbaka. Och många användare tycker inte att Swish känns som ett säkert alternativ. Endast 12 procent av användarna upplever Swish som det säkraste alternativet enligt en undersökning Dibs gjort. Bland fakturabetalarna är motsvarande siffra hela 69 procent.

Här bör också sägas att oavsett kortbetalning, faktura eller Swish så omfattas konsumenten fortfarande av konsumentköplagen. Det går däremot inte att göra en så kallad kortreklamation om man betalt med Swish. Läs mer om hur kortbetalning kan ge dig en återbetalning när Swish inte kan på Hallå Konsument.

Tjänsten Swish ägs av företaget Getswish AB. Det företaget ägs i sin tur av bankerna Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB och Swedbank och Sparbankerna.