Svårt att returnera Apple Watch med Solo Loop-armbandet

Om du planerar att köpa din nya Apple Watch med armbandet Solo Loop så ska du tänka efter två gånger. Returen av armbandet är mycket knepigare än med Apples andra armband.

Solo Loop släpptes under Apples höstevenemang 2020 och finns i nio storlekar. Eftersom varje storlek är fast och inte kan justeras så är det mycket viktigt att du väljer helt rätt för din handled.

Extra viktigt är det om du skaffar Solo Loop med en Watch Series 6 eftersom mätningen av syremättnaden i blodet kräver att klockan sitter hårt mot handleden.

Om du väljer fel storlek kan du inte bara returnera Solo Loop-armbandet till Apple. Hela klockan måste tillbaka. Och det är ett riktigt snedsteg av Apple eftersom det komplicerar hela processen.

Problemet ligger bland annat i att 1) det slösas onödigt många resurser när klockan måste skickas tillbaka, 2) Apple kan inte sälja klockan som ny eftersom du har använt den och 3) det är omständigt för alla parter.

För att inte tala om hela corona-pandemin som gör att många inte vill gå till en butik för att lösa det hela.

Det är potentiellt möjligt att gå till en Apple-butik och be personalen byta ut armbandet. Men det är inte garanterat att fungera och de flesta bor trots allt en bra bit från närmaste Apple-butik.

Nämnvärt är att den flätade varianten av Solo Loop är mer töjbar än den vanliga. Det betyder att armbandet måste vara extra tajt, något som många riskerar att missa.